Baza wiedzy: Księgowość e-commerce i VAT Compliance

Amavat

Informacje o usłudze amavat® | Przepisy dotyczące sprzedaży na odległość

Data20 Wrz 2019

Przepisy dotyczące sprzedaży na odległość

Przepisy dotyczące sprzedaży na odległość: objaśnienie, wymagania i wyjątki w roku 2019 r.

Sprzedaż na odległość – co to jest?
Oznacza to sprzedaż, w przypadku której zakupy nie są dokonywane osobiście, ale zazwyczaj odbywają się w sieci za pośrednictwem internetowych usług sprzedaży wysyłkowej. Jak być może wiecie, „rejestracje do celów VAT” są niezbędne zarówno przy zakładaniu firmy, jak i w przypadku przechowywania towarów w europejskim magazynie i, co jest często pomijane, po osiągnięciu „rocznego progu” danego państwa UE.

Sprzedaż na odległość – próg (do celów podatku VAT)
„Sprzedaż na odległość” wiąże się z powstaniem podatku VAT. Każde państwo członkowskie UE posiada swój własny „próg sprzedaży na odległość”, a po osiągnięciu tego limitu w ciągu roku kalendarzowego sprzedawca ma obowiązek uzyskać dodatkowy numer VAT w kraju importu.

Z uwagi na fakt, że VAT jest podatkiem, za którego opłacanie odpowiada konsument końcowy, państwa UE oczekują, że firmy prowadzące handel elektroniczny zarejestrują się w nich, aby mogły uiszczać lokalny podatek VAT.

Należy pamiętać: W przypadku usług elektronicznych lub cyfrowych dla konsumentów nie obowiązują „progi sprzedaży na odległość”.

Głównym powodem wprowadzenia ww. „progów rejestracji do celów VAT” było zmniejszenie wydatków administracyjnych dla przedsiębiorstw oraz zainspirowanie ich do rozwoju i ekspansji w innych krajach UE.

Limity potrąceń VAT:
Austria 35,000 € Włochy 35,000 €
Belgia 35,000 € Łotwa 35,000 €
Bułgaria 70,000 BGN Litwa 35,000 €
Chorwacja 270,000 HRK Luksemburg 100,000 €
Cypr 35,000 € Malta 35,000 €
Czechy 1,140,000 CZK Holandia 100,000 €
Dania 280,000 DKK Polska 160,000 zł
Estonia 35,000 € Portugalia 35,000 €
Finlandia 35,000 € Rumunia 118,000 RON
Francja 35,000 € Słowacja 35,000 €
Niemcy 100,000 € Słowenia 35,000 €
Grecja 35,000 € Hiszpania 35,000 €
Węgry 8,800,000 HUF Szwecja 320,000 SEK
Irlandia 35,000 € Wielka Brytania 70,000 £

Sprzedaż na odległość – wytyczne w obrębie UE
Istnieje wiele zasad i wytycznych dotyczących „sprzedaży na odległość” w Europie. Ich znajomość jest niezwykle ważna dla zachowania bezpiecznej pozycji w odniesieniu do opodatkowania i podatku VAT. Przepisy dotyczące „sprzedaży na odległość” odnoszą się do całości sprzedaży na odległość. Ich celem jest ochrona konsumentów w całym sektorze UE.

Sprzedaż na odległość – wykaz przepisów
Poniżej znajduje się krótka lista przepisów dotyczących „sprzedaży na odległość” oraz tego, co sprzedawca ma obowiązek zapewnić klientowi:

  • Przejrzyste informacje o towarach lub usługach dostępne przed zakupem (informacje przed zakupem);
  • Prawo do anulowania zamówień w ciągu 7 dni;
  • Dostarczenie informacji na piśmie po zakupie towarów/usług;
  • Prawo do dostarczenia towarów lub usług w ciągu 30 dni od złożenia zamówienia (o ile nie uzgodniono inaczej);
  • Jeśli towary lub usługi nie zostaną dostarczone w uzgodnionym terminie dostawy, wówczas następuje zwrot środków pieniężnych;
  • Prawo do zwrotu środków pieniężnych, jeśli płatność nie została autoryzowana.

Sprzedaż na odległość – wymagania prawne
Sprzedawcy internetowi muszą przestrzegać ustawy o prawach konsumenta z 2015 r. Otrzymując dane osobowe konsumenta, mają również obowiązek przestrzegać ustawy o ochronie danych z 1998 r.

  • Twoja nazwa firmy, adres kontaktowy i adres e-mail;
  • Numer telefonu firmowego (wskazujący koszty połączenia z numerem, jeśli jest on wyższy niż standardowe stawki);
  • Numer VAT (jeśli dotyczy);
  • Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością;
  • Pełny opis towarów lub usług;
  • Twoje warunki;
  • Polityka prywatności i plików cookie;
  • Okres obowiązywania umowy (jeśli dotyczy);
  • Cena sprzedaży (w tym podatki);
  • Wszelkie oferty sprzedaży;
  • Koszty dostawy;
  • Akceptowane przez Ciebie metody płatności;
  • Wszelkie informacje o anulowaniu; i
  • Towary zastępcze.

Sprzedaż na odległość – wyjątki w przypadku B2C i B2B

W przypadku B2C
Wyjątkiem w przypadku B2C jest sytuacja, gdy nie dojdzie do przekroczenia kwoty 10.000,00 EURO w sprzedaży transgranicznej w ciągu jednego roku kalendarzowego, co oznacza, że w przypadku tej sprzedaży obowiązuje lokalna stawka VAT (stawka VAT kraju ojczystego).

Po przekroczeniu limitu zostanie naliczona stawka podatku VAT kraju importu. Dlatego zanim osiągniesz „roczny próg”, który nakłada obowiązek „rejestracji do celów VAT”, istnieje również limit, który zmienia obowiązującą stawkę VAT.

W przypadku B2B
Krótko mówiąc, w przypadku sprzedaży B2B z wykorzystaniem „sprzedaży na odległość” obowiązuje stawka VAT kraju importu.

Możesz dowiedzieć się więcej, klikając poniższy link do Komisji Europejskiej objaśniającej „dyrektywę w sprawie sprzedaży na odległość”.

Zapewnienie zgodności z wymogami VAT dla sprzedawców internetowych w prosty i czytelny sposób. W całej Europie.
amavat® pomaga firmom w całej Europie w handlu transgranicznym, przejmując złożoność zarządzania podatkiem VAT i innymi zobowiązaniami z tytułu podatków pośrednich. Zapewniamy, że nasi klienci wypełniają zobowiązania dotyczące przestrzegania przepisów w całej Unii Europejskiej i poza nią. amavat® specjalizuje się w dostarczaniu klientom indywidualnych analiz w sprawie podatku VAT, które pomagają im rozwinąć się na nowe terytoria, zapewniając odpowiednie środki kontroli pozwalające na skuteczne zarządzanie podatkiem VAT. Nieustannie rozwijamy naszą wiedzę w zakresie międzynarodowego podatku VAT; niezależnie od tego, czy jesteś firmą o ustalonej pozycji, czy przedsiębiorczym sprzedawcą online, amavat® zapewni doradztwo w zakresie dostaw transgranicznych, dostarczając praktycznych rozwiązań.

Nasze atuty

  • Klienci obsługiwani są osobiście przez doradców z naszych firm partnerskich.
  • U nas masz indywidualnie przypisaną osobę kontaktową.
  • Działamy w bardzo zaangażowany sposób, nie sprowadzając naszej roli jedynie do bycia pośrednikiem potwierdzającym wykonaną pracę.
  • Mówimy w Twoim języku.
  • Jesteśmy osobistymi biurami rachunkowymi, obsługujemy więcej niż tylko standardowe procesy.
  • Nigdy nie jesteśmy daleko.

Nasi eksperci ds. zgodności z przepisami VAT są tutaj, aby pomóc w zrealizowaniu Twoich marzeń o internetowej firmie w UE.

W razie jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt.

Otrzymane informacje mają charakter ogólny i nie dotyczą sytuacji konkretnego przedsiębiorstwa. Ze względu na szybkość zmian w polskim ustawodawstwie, prosimy o sprawdzenie, po otrzymaniu tej informacji, czy jest ona nadal aktualna.

amavat® zapewnia kompleksowe rozwiązanie w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi podatku VAT w Europie. Pomagamy klientom za pośrednictwem jednego punktu kontaktowego, który mówi w ich języku i zajmuje się wszystkimi kwestiami związanymi z podatkiem VAT, stosując podejście standardowe i efektywne kosztowo.

Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę www.amavat.eu

Potrzebują Państwo pomocy?

Mogą Państwo porozmawiać z Customer Relations Consultant dla sprzedawców internetowych. Nasz ekspert postara się szybko odpowiedzieć.

Dominika
Dominika
International Sales Manager
dla sprzedawców internetowych
ds. nowych klientów

Archiwum