VAT Compliance dla e-commerce

Usługi VAT Compliance
dla e-commerce
w całej UE

Prowadzisz biznes e-commerce, sprzedajesz towary online, przechowujesz
lub dostarczasz je na terenie Unii Europejskiej? Czy zmagasz się
z zawiłościami przepisów podatkowych dotyczących VAT?
Jeśli tak, nie jesteś sam. W amavat® zapewniamy pomoc indywidualnego Opiekuna Klienta oraz profesjonalne wsparcie lokalnych doradców podatkowych na terenie całej Europy.

Napisz do nas

Czym się zajmujemy

Usługi VAT Compliance dla e-commerce

VAT registration in all EU Member States

Rejestracja do VAT w UE

Usługa obejmuje cały proces związany  z nadaniem lokalnego numeru identyfikacji podatkowej do celów rozliczania podatku VAT lub jego wyrejestrowaniem.

Czytaj Więcej
VAT registration in selected non-EU countries

VAT w UE dla firm spoza
Unii Europejskiej

Przejmiemy wszystkie formalności związane z rozliczeniem i rejestracją do VAT UE dla firm spoza Unii Europejskiej. Jeśli nie posiadasz reprezentacji fiskalnej proponujemy usługę założenia spółki na terenie Polski.

Czytaj Więcej
Registration and submission of OSS returns in Poland and Germany

Rejestracja do VAT OSS dla rozliczających VAT w Polsce
i w Niemczech

Zapewniamy kompleksową, dostosowaną do Twoich potrzeb obsługę spraw związanych
z obowiązkami wynikającymi
z VAT OSS.

Czytaj Więcej
Settlement and submission of VAT returns according to local regulations

Rozliczanie i składanie
deklaracji VAT

Twoja firma jest zarejestrowana do VAT w różnych krajach Europy? Rozliczymy Twój VAT i sporządzimy za Ciebie deklaracje w każdym z krajów,
w którym jesteś zarejestrowany.

Czytaj Więcej
Intrastat reporting

Raportowanie w systemie INTRASTAT

Oferujemy kompleksową usługę związaną z raportowaniem Intrastat oraz wsparcie przy monitorowaniu progów w UE.

Czytaj Więcej
EORI registration

Rejestracja EORI dla
sprzedawców e-commerce

Oferujemy profesjonalną usługę rejestracji w systemie EORI, dostosowaną specjalnie dla e-commerce. Z amavat® szybko
i sprawnie uzyskasz swój unikalny numer EORI.

Czytaj Więcej
Kontakt

Doradztwo podatkowe VAT

amavat® oferuje wsparcie w obszarze doradztwa i zgodności z przepisami
w zakresie podatku VAT. Współpracujemy z siecią kancelarii podatkowych w całej Europie.

Czytaj Więcej
Umowa

Zgłoszenie do VAT UE po terminie
i wsteczne rozliczenia VAT

Zarejestrujemy Cię do VAT z datą wsteczną we wszystkich krajach, w których taka rejestracja była wymagana. Złożymy wszystkie zaległe deklaracje rozliczeniowe.

Czytaj Więcej

Wsparcie biznesów e-commerce

Kompleksowa obsługa rozliczeń VAT dla e-commerce

Skorzystaj z naszych usług i na zawsze zapomnij o stresie związanym
z rozliczaniem podatku VAT.

Napisz do nas

rozwijaj firmę w europie

Kraje, w których rejestrujemy do VAT:

Aplikacja, która wspiera biznesy e-commerce

Amazon FBA (Fulfillment by Amazon)

Amazon FBA a rejestracja VAT i deklaracja VAT

Amazon FBA (Fulfillment by Amazon) to innowacyjna usługa, która umożliwia sprzedawcom sklepów internetowych outsourcing procesu logistyki i magazynowania. Jednakże, wraz
z dynamicznym rozwojem e-commerce i globalizacją, pojawiają się kwestie związane z rejestracją VAT i składaniem deklaracji podatkowych. Właściwe podejście do tych aspektów jest kluczowe dla utrzymania zgodności z przepisami podatkowymi.

Rejestracja VAT:

Rejestracja VAT w kraju, w którym prowadzisz działalność, jest niezbędna, gdy korzystasz z usługi Amazon FBA. W zależności od lokalizacji Twojego składu Amazon, możesz być zobowiązany do zarejestrowania się jako płatnik VAT. Proces rejestracji różni się w zależności od kraju, dlatego warto skonsultować się
z ekspertem podatkowym lub skorzystać z usług profesjonalnej firmy, aby zapewnić zgodność z lokalnymi wymogami.

Deklaracja VAT:

Prowadzenie biznesu przy użyciu Amazon FBA wprowadza dodatkowe wyzwania związane z deklaracją VAT. Wartościowe produkty, przemieszczające się między różnymi krajami, wymagają precyzyjnej dokumentacji i zgłaszania odpowiednich kwot podatkowych. Oferujemy kompleksowe wsparcie
w procesie rejestracji VAT, składaniu deklaracji podatkowych oraz dostosowaniu się do zmiennego środowiska e-commerce
.

Zyskaj jeden profesjonalny punkt kontaktowy

Postaw na wygodę

Pozwól amavat® na obsługę Twoich zobowiązań w zakresie VAT

Dzięki naszym usługom możesz skoncentrować się na rozwijaniu swojego biznesu, mając pewność, że kwestie podatkowe są należycie zarządzane.

Napisz do nas

EFN, CE czy PAN-EU?

Rozwiązania dla sprzedawców Amazon

EFN

EUROPEJSKA SIEĆ
DS. REALIZACJI

Magazyn w JEDNYM kraju i sprzedaż na WSZYSTKICH rynkach Amazon

DLA POCZĄTKUJĄCYCH SPRZEDAWCÓW

Czytaj Więcej

CE

CENTRALNY PROGRAM EUROPEJSKI

Magazyn w NIEMCZECH, CZECHACH oraz w POLSCE i sprzedaż na WSZYSTKICH rynkach Amazon

PRZENOSZENIE SPRZEDAŻY NA WYŻSZY POZIOM

Czytaj Więcej

PAN-EU

PROGRAM
OGÓLNOEUROPEJSKI

Magazyn we WSZYSTKICH centrach realizacji i sprzedaż na WSZYSTKICH rynkach Amazon

DLA DUŻYCH SPRZEDAWCÓW
(1200+ sztuk/miesięcznie)

Czytaj Więcej

Wspomagamy rozwój Twojego biznesu

Dlaczego warto wybrać nas

Kontakt

Dedykowany opiekun klienta

Każdy klient ma możliwość współpracy z dedykowanym opiekunem, który doskonale mówi w kilku językach obcych. Dodatkowo, wspiera go cały zespół ekspertów dostępnych do pomocy. Nasi wykwalifikowani doradcy podatkowi są do Twojej dyspozycji we wszelkich kwestiach związanych z podatkiem VAT, a także w przypadku kontroli podatkowych w Europie.

Kontakt

Automatyzacja procesów księgowych

Dzięki automatycznemu pobieraniu danych do rozliczeń podatkowych i możliwości integracji z marketplace’ami czy systemami ERP, możesz zaoszczędzić czas pracy Twojego zespołu e-commerce, a co za tym idzie koszty. Jednocześnie oferowane przez nas rozwiązania IT dają możliwość przygotowania indywidualnych raportów na potrzeby księgowe, jak i działów e-commerce.

Kontakt

Kompleksowa oferta

Możesz liczyć na kompleksową obsługę zarówno księgowości, kadr i płac, jak również rejestracji i rozliczeń VAT ze sprzedaży zagranicznej, rozliczeń sprzedaży wysyłkowej zagranicę w ramach procedury VAT-OSS czy Intrastat. Jednocześnie możesz liczyć na nasze wsparcie we wszystkich krajach Europy, dzięki czemu rozwijając swój e-commerce za granicą, obsługę księgową i VAT będziesz miał w jednym miejscu. Wszystkie niezbędne usługi gromadzimy na Portalu Klienta, by ułatwić i usprawnić zarządzanie finansami Twojego biznesu.

Kontakt

Obsługa Premium

Obsługa Premium obejmuje wsparcie dedykowanego opiekuna klienta wraz z bezpośrednim kontaktem telefonicznym, dostęp do Portalu Klienta 24/7 oraz całodobowy dostęp do informacji podatkowych. Ponadto, klient otrzymuje Customer Information, w którym na bieżąco informujemy o najnowszych zmianach prawnych i podatkowych. Dbamy mocno o standardy szybkiej i rzetelnej odpowiedzi na Twoje pytania i wątpliwości.

Kontakt

Przejrzysty system cenowy

Prezentujemy atrakcyjną politykę cenową, która nie jest uzależniona od ilości dokonywanych transakcji. Udostępniamy różnorodne pakiety dostosowane do wielkości przedsiębiorstw. Możesz być pewny stałych, przejrzystych i stabilnych cen.

Kontakt

Najwyższe standardy bezpieczeństwa

Zapewniamy wsparcie zespołu ekspertów przy kontrolach podatkowych, a także analizę złożonych deklaracji VAT i korektę w razie potrzeby. Zadbamy o terminowość Twoich rozliczeń z urzędami podatkowymi i dopilnujemy, aby nie groziły Ci żadne konsekwencje finansowe. Jednocześnie gwarantujemy bezpieczeństwo Twoich danych, także w ramach naszych automatyzacji i integracji. Masz okazję skorzystać z kilkunastu lat doświadczenia naszego zespołu w księgowości polskiej i zagranicznej.

Z nami nie musisz szukać pośredników

O nas w liczbach

10
Blisko 10 lat doświadczenia
na rynku e-commerce
38
biur w naszej sieci
europejskiej
40 220
deklaracji VAT
składanych u nas
200+
aktywnych
klientów
4
integracji z największymi
marketplace’ami na rynku

Nasze lokalizacje

Nasze biura podatkowe zajmujące się
VAT Compliance w Europie:

Opinie

Co mówią nasi klienci

quote

Indywidualne podejście, automatyzacja procesów oraz kompleksowa obsługa w zakresie rejestracji i rozliczania podatku VAT, sprawiają, że jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z amavat®.


opinie klientów

Paulina Dziewulska

Główny Księgowy
KAZAR

quote

Firma amavat® to profesjonalne podejście do rozliczania podatku VAT. Usługi kompleksowo rozliczane, zwracana uwaga na wszystkie kwestie z zakresu rozliczania podatku VAT (np. przemieszczanie towarów pomiędzy magazynami Amazona), przypisany indywidualny doradca i szybkość w komunikacji – to wyraźne cechy na PLUS we współpracy z amavat®.

opinie klientów

CANPOL

quote

Trafiliśmy do amavat®, ponieważ byliśmy rozczarowani ofertą usług innego dostawcy. Przekazanie pracy do amavat® przebiegło bezproblemowo we wszystkich krajach,
w których prowadzimy działalność. Zadbano o wszystkie nasze potrzeby.

opinie klientów

Timo Nicklas

Managing directors
Fashion2need GmbH

quote

amavat® w krótkim czasie zadbał o nasze wymagane rejestracje. Kolejne zgłoszenia
w różnych krajach były dokonywane niezwłocznie.

opinie klientów

Andreas Kremer

Owner
Kremers-Schatzkiste

opinie klientów

Nasze rejestracje VAT są dokonywane profesjonalnie i na czas. O sprawozdania wsteczne zwrócono się profesjonalnie do właściwych urzędów finansowych.

opinie klientów

Jukka Bruhn

Manager
FDS GmbH

quote

Pracownicy amavat® bardzo kompetentnie odpowiadają na nasze pytania. Nawet skomplikowane problemy są rozwiązywane w sposób satysfakcjonujący.

opinie klientów

Mike Meiser

Head of Accounting Department
itenga GmbH

Baza wiedzy

Aktualności księgowe i podatkowe dla e-commerce

Bądź świadomy aktualizacji w przepisach podatkowych oraz najnowszych tendencji dotyczących rachunkowości w obszarze e-commerce, podatku VAT, a także procedur związanych z VAT Compliance.

23 maja 2024
E-fakturowanie B2B staje się obowiązkowe w Niemczech
22 maja 2024
Podatek VAT w Portugalii w 2024 roku
21 maja 2024
Podwyższenie progów Intrastat w Portugalii na rok 2024

Zapisz się do newslettera

FAQ

Często zadawane pytania
o VAT Compliance dla e-commerce

Kiedy masz obowiązek rejestracji jako podatnik VAT w innym kraju UE?

Sprzedawca online ma obowiązek zarejestrować się do VAT w Europie poza krajem, w którym ma siedzibę jego firma, gdy spełnia jeden z poniższych warunków:

  • Przekracza limit, to znaczy jeśli sprzedawca online osiąga sprzedaż powyżej określonego limitu i nie jest zarejestrowanych do procedury VAT-OSS, to musi zarejestrować się do VAT w tych krajach, do których nastąpiła sprzedaż wysyłkowa po przekroczeniu wspomnianego limitu. Obowiązujący od lipca 2021 roku limit sprzedaży wysyłkowej do osób fizycznych wynosi 10 000 EUR w skali roku.
  • Magazynuje towar w kraju poza krajem siedziby firmy. W momencie kiedy sprzedawca zaczyna magazynować swój towar zagranicą, powinien mieć już aktywny numer VAT w tym kraju, w którym korzysta z magazynu. Nawet jeśli jest to magazyn wynajmowany lub jest to magazyn np. Amazon w ramach modelu FBA Amazon.

Warto zaznaczyć, że przepisy dotyczące VAT w Europie mogą się różnić w poszczególnych krajach. Inne też dotyczą krajów Unii Europejskiej, a inne krajów spoza niej. Dlatego zawsze warto skonsultować się z doradcą podatkowym lub organem podatkowym w danym kraju, aby uzyskać dokładne informacje i zrozumieć wszystkie obowiązki podatkowe.

Czy muszę rejestrować się do VAT-OSS?

Procedura VAT OSS czyli tzw. „One stop shop” to dobrowolna metoda rozliczeń VAT przy sprzedaży wysyłkowej dla przedsiębiorców z Unii Europejskiej sprzedających na odległość do klientów B2C. Weszła ona w życie 1 lipca 2021 roku.

Główną zasadą tego systemu jest fakt, że deklaracje i podatek należny jest składany do Urzędu Skarbowego w jednym kraju Unii Europejskiej, i to urząd tego kraju jest odpowiedzialny za przekazanie kwoty do lokalnych Urzędów Skarbowych w innych krajach UE. Rozliczenie za transakcje jest możliwe w jednej deklaracji w walucie euro, a same deklaracje są kwartalne.

Rejestracja nie jest obowiązkowa. Przedsiębiorca ma możliwość, ale nie musi, zarejestrowania się do VAT-OSS zaraz po rozpoczęciu sprzedaży online w krajach EU lub po przekroczeniu progu 10 000 EUR (netto). Co ważne limit jest liczony łącznie dla wszystkich krajów UE i w skali roku.

Dodatkowe informacje znajdziesz na stronie: https://amavat.pl/informacje-o-one-stop-shop-oss/

Czy jak mam VAT lokalny zagranicą to czy mogę być zarejestrowany do VAT-OSS?

Oczywiście. Rejestracja do procedury VAT-OSS nie wyklucza posiadania aktywnego numeru VAT lokalnie w krajach Europy i na odwrót.

Firma z branży e-commerce z siedzibą w Polsce może znaleźć się w sytuacji, w której wysyła towar zarówno ze swojego magazynu w kraju jak i z Niemiec. Skala sprzedaży wysyłkowej jest duża i wie, że szybko przekroczy limit 10 000 EUR netto lub nie chce ryzykować jego przekroczenia bez aktywnej rejestracji VAT-OSS. W takiej sytuacji firma ta ma obowiązek rejestracji do VAT lokalnie w Niemczech i jednocześnie ze względu na sprzedaż wysyłkową zagraniczną do osób fizycznych może zarejestrować się do procedury VAT-OSS.

Czy opłata za rozliczenia VAT jest uzależniona od ilości transakcji?

Nie. W amavat® mamy przejrzysty system cenowy nie uzależniony od ilości transakcji sprzedażowych sprzedawcy online.

Oczywiście kibicujemy każdemu naszemu klientowi, aby jego sprzedaż rosła a biznes się rozwijał, ale skala tej sprzedaży nie ma wpływu na wysokość abonamentu.

Co to jest VAT UE?

Skrót ten oznacza europejski numer NIP, który jest wymagany przy zawieraniu każdej transakcji handlowej na terenie Unii Europejskiej. Aby go otrzymać, należy zarejestrować się jako płatnik VAT w urzędzie skarbowym. W Polsce w tym celu należy wypełnić dokument o nazwie VAT-R.

Natomiast, już po uzyskaniu VAT EU można sprawdzić, czy dana firma zagraniczna jest czynnym płatnikiem. Numer ten pozwala też na uniknięcie opodatkowania danej transakcji według taryfikatora z państwa kontrahenta.

Należy też pamiętać, że firmy, które były zwolnione z podatku VAT, są zobligowane do aktualizacji wcześniej wspomnianego formularza VAT-R.

Jeśli chcesz sprawdzić, czy dany kontrahent jest płatnikiem VAT UE, możesz skorzystać z wyszukiwarki Komisji Europejskiej w postaci internetowego narzędzia VIES.

Co to jest Intrastat i czy muszę go składać?

Intrastat to tak naprawdę lista wszystkich transakcji wewnątrzwspólnotowych dostaw pomiędzy firmą a innymi przedsiębiorstwami. Przedsiębiorca jest zobowiązany przekazywać informację o dokonanych przywozach towarów oraz dokonanych wywozach towarów do krajów Unii Europejskiej. Można powiedzieć, że jest to zasadniczy cel, do którego został stworzony Intrastat.

Jeśli Twoja firma działa na rynkach Unii Europejskiej to jednym z obowiązków Twojej firmy jest składanie deklaracji INSTRASTAT, ale tylko wtedy, gdy wartość obrotów towarowych z krajami UE przekroczy w roku kalendarzowym (sprawozdawczym) lub, co ważne, w roku poprzedzającym rok sprawozdawczy określone progi ustalone w poszczególnych państwach.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, chętnie pomożemy. Zapraszamy do kontaktu.

Co to jest EORI i czy go potrzebujesz?

Numer EORI (Economic Operator’s Registration and Identification), czyli numer Wspólnotowego Systemu Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych. Numer ten muszą posiadać wszystkie podmioty zarejestrowane w UE wysyłające towary do krajów trzecich, oraz podmioty zarejestrowane poza Unią, planujące import towarów do UE.

Istotnym jest, aby ubiegać się o numer EORI zanim rozpoczniesz sprzedaż eksportową lub import towarów pomiędzy Unią Europejską a krajami poza unijnymi. Dlaczego? Ponieważ numer EORI będziesz musiał przedstawić już przy pierwszej operacji celnej.

Numer EORI jest unikalny , jest nadany jednorazowo i obowiązuje na całym terenie UE. Wszystkie nadane numery EORI można weryfikować na stronie https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/eos/eori_validation.jsp?Lang=pl.

Co może warto podkreślić, to w związku z Brexitem, handel pomiędzy Unią Europejską a UK również wymaga od przedsiębiorców posiadania numeru EORI. A nawet potrzebne są dwa nr EORI:

  • europejski – aby towar mógł wyjechać z UE
  • brytyjski - aby towar mógł wjechać do UK.

Więcej informacji na ten temat możesz zawsze uzyskać podczas niezobowiązującego kontaktu z jednym z naszych ekspertów.

Ile trwa proces rejestracji do VAT lokalnie w Europie?

Proces rejestracji do VAT w krajach europejskich może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy w zależności od kraju, w którym ma być zarejestrowany VAT oraz od okresu w jakim sam proces ma miejsce.

W Polsce proces rejestracji do VAT przebiega dosyć sprawnie. W pozostałych krajach Europy należy liczyć się z przynajmniej kilkutygodniowym oczekiwaniem na numer VAT od momentu złożenia wniosku o rejestrację. W krajach takich jak Hiszpania i Włochy należy liczyć się nawet z kilkoma miesiącami oczekiwania.

Należy też pamiętać, że w okresie wakacyjnym często ten proces jest spowolniony przez okres urlopowy w urzędach. Podobnie może być w IV kwartale roku, kiedy e-commerce notuje największe obroty i chętnych ro ekspansji zagranicznej, a co za tym idzie do rejestracji VAT zagranicą, jest więcej.

Ile trwa proces rejestracji do VAT-OSS?

Proces rejestracji do procedury VAT-OSS zajmuje kilka dni roboczych od momentu złożenia wniosku.

Należy pamiętać, że w przeciwieństwie do VAT krajowego, w przypadku VAT-OSS nie otrzymujemy żadnego dodatkowego numeru identyfikacji. Podatnik otrzyma potwierdzenie rejestracji do procedury VAT-OSS.

Jaka jest różnica między Amazon FBA i FBM?

Amazon FBA (Amazon Fulfillment By Amazon) to usługa oferowana oczywiście przez Amazon dla swoich sprzedawców. Umożliwia ona sprzedaż produktów na całym świecie przy wsparciu logistycznym firmy Amazon.

W modelu FBA Amazon bierze na siebie zarówno pakowanie i wysyłką, jak i późniejszą obsługę przesyłek. Zaletą takiego rozwiązania jest dostęp do największych rynków na świecie, a tym samym zwiększenie sprzedaży. Nie trzeba martwić się organizowaniem własnej przestrzeni magazynowej ani terminowością dostawy towarów.

Jednak wydaje się, że najważniejszą zaletą Amazon FBA jest przerzucenie odpowiedzialności za wysyłkę oraz przygotowanie produktu ze sprzedawcy na Amazon. Zmienia to nie tylko sposób działania sklepów internetowych, ale także kwestie związane z finansami. Trzeba tu jednak brać pod uwagę, że charakter prowadzonej księgowości również ulega zmianie.

Amazon FBM czyli Fulfillment by Merchants (Samodzielna Obsługa Zamówień)  to z kolei model współpracy jaki oferuje Amazon dla sprzedawców, którzy preferują wysyłkę towaru z własnych magazynów. Oznacza to w skrócie, że wybierając Amazon FBM to sprzedawca jest odpowiedzialny za przechowywanie, pakowanie, wysyłkę i dostarczanie produktów do klientów.

Co to jest “reverse charge”?

Jest to tzw. „mechanizm odwrotnego obciążenia” (ang. reverse charge). Może mieć miejsce przy sprzedaży.

Odwrotne obciążenie przy zakupie

W sytuacji, kiedy polski przedsiębiorca otrzyma fakturę oznaczoną jako “reverse charge” jest on zobowiązany do odprowadzenia oraz rozliczenia podatku VAT. Zatem obowiązek ten spoczywa na nabywcy usługi lub towaru, na zasadzie tzw. „samonaliczenia”.

Odwrotne obciążenie przy sprzedaży

Na początku warto zaznaczyć, że mechanizm odwrotnego obciążenia stosuje się tylko w przypadku sprzedaży dokonywanej dla firm zarejestrowanych jako czynni podatnicy VAT. W Polsce o obowiązku "odwrotnego obciążenia" mówi art. 106 e ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Ma on miejsce, kiedy firma fakturuje dostawy towarów lub wykonanie usług, dla których zobowiązanym do rozliczenia podatku od VAT jest nabywca towaru lub usługi.

W celu zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia, muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towarów lub świadczenie usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w innym państwie niż Polska,

  • przepisy tego drugiego państwa mówią, że obowiązek rozliczenia podatku VAT z tytułu dokumentowanej daną fakturą dostawy towarów lub świadczenia usługi powinny zostać nałożone na nabywcę towaru lub usługi.

Ważne też, aby pamiętać, że jeśli polski przedsiębiorca świadczy usługi na rzecz podatnika podatku VAT z innego państwa UE lub dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zobowiązany jest do składania comiesięcznej informacji podsumowującej VAT- UE do urzędu skarbowego, w którym powstaje obowiązek podatkowy.

Ostatnia aktualizacja : 02.02.2024