Baza wiedzy: Księgowość e-commerce i VAT Compliance

Prowadzenie sprzedaży w internecie w kontekście podatku VAT

Prowadzenie sprzedaży w internecie w kontekście podatku VAT

Data21 Gru 2023


Sprzedaż internetowa a podatek VAT – to jedno z ważniejszych zagadnień w zakresie księgowości e-commerce. Spore zróżnicowanie przepisów, wielość procedur i wyjątków nie ułatwiają prowadzenia rozliczeń podatku VAT dla branży e-commerce. Na jakich zasadach działa zwolnienie z VAT w księgowości e-commerce? Jak rozliczać VAT w Polsce oraz VAT EU i czy warto korzystać z pakietu VAT e-commerce? Kiedy powstaje obowiązek podatkowy VAT w sprzedaży e-commerce i na czym polega zasada domniemania? Oto podstawowe zasady rozliczania podatku VAT w branży e-commerce.


Zwolnienia z VAT w księgowości e-commerce

Przy prowadzeniu sprzedaży internetowej w kontekście księgowości e-commerce warto sprawdzić, czy dany podmiot obowiązuje zwolnienie z VAT-u: podmiotowe lub przedmiotowe. Zwolnienie podmiotowe przysługuje podmiotom e-commerce, których wartość sprzedaży nie przekroczyła 200 tys. zł. netto w danym roku podatkowym. Przy czym nie ma ono zastosowania w przypadku sklepów internetowych sprzedających: 

  • preparaty kosmetyczne i toaletowe;
  • komputery, wyroby elektroniczne i optyczne;
  • urządzenia elektryczne i nieelektryczne sprzętu gospodarstwa domowego;
  • maszyny i urządzenia gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • hurtowo i detalicznie części do pojazdów samochodowych i motocykli.

Natomiast zwolnienie przedmiotowe jest stosowane m.in. w przypadku świadczenia usług ubezpieczeniowych, medycznych czy edukacyjnych, w związku z czym, co do zasady, nie ma ono zastosowania w przypadku branży e-commerce. Nie obowiązuje przy nim żaden limit kwotowy.


Sprzedaż w e-commerce a powstanie obowiązku podatkowego VAT w księgowości e-commerce

Istotną kwestią jest także moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku podatku od towarów i usług przy sprzedaży na rynku e-commerce. Co do zasady, powstaje on z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Jednak w przypadku wysyłkowej sprzedaży przez internet otrzymanie zapłaty (całościowej lub częściowej, np. zaliczki czy części przedpłaty) przed wysyłką towaru powoduje, iż to właśnie w tym momencie powstaje obowiązek podatkowy.

W przypadku opłaty za pobraniem obowiązek podatkowy powstaje albo w momencie dostawy towaru albo otrzymania płatności – decyduje, które z tych zdarzeń nastąpiło jako pierwsze.


Sprzedaż internetowa do krajów Unii Europejskiej i poza UE a podatek VAT w księgowości e-commerce

W przypadku działania w branży e-commerce i prowadzenia sklepu internetowego mamy obowiązek rejestracji VAT-EU przed dokonaniem pierwszej sprzedaży z Polski do innego kraju Unii Europejskiej. Zgłoszenie odbywa się poprzez formularz VAT-R. Jeżeli podmiot w branży e-commerce świadczy usługi elektroniczne na rzecz konsumentów (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej), miejscem opodatkowania VAT w księgowości e-commerce jest, co do zasady, kraj siedziby lub zamieszkania (stałego pobytu) nabywcy. Podmiotem obowiązanym do uregulowania VAT w kraju nabywcy pozostaje usługodawca. Gdy prowadzona jest sprzedaż B2B, wówczas jest ona objęta procedurą odwrotnego obciążenia – opodatkowanie VAT w kraju siedziby działalności gospodarczej nabywcy.

Natomiast, gdy sprzedaż w e-commerce wykracza poza UE, nie musimy wypełniać podatku VAT przy wystawianiu faktury (na fakturze należy zaznaczyć fakt zwolnienia). Kwestie podatkowe leżą wówczas po stronie klienta w kraju docelowym.


Sprzedaż w branży e-commerce w UE a rozliczanie podatku VAT w Polsce

Sklepy internetowe i podmioty działające na rynku e-commerce i prowadzące księgowość e-commerce, które sprzedają usługi elektroniczne konsumentom z innych niż Polska państw UE, mogą rozliczać podatek VAT w Polsce – opodatkowanie WSTO w państwie konsumpcji.

Wybór następuje poprzez złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienia w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tego wyboru (elektronicznie na formularzu VAT-29). Do czasu przekroczenia odpowiedniego limitu sprzedaży (10 000 euro/42 000 zł), polscy przedsiębiorcy opodatkowują zawierane transakcje identycznie, jak sprzedaż krajową – stosując polską stawkę VAT.

Aby tak się stało, muszą spełnić następujące warunki:

  • podmiot posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu w jednym państwie członkowskim;
  • usługi elektroniczne świadczone są na rzecz konsumentów posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie członkowskim niż kraj podmiotu e-commerce;
  • całkowita wartość usług elektronicznych świadczonych powyższym konsumentom oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, nie przekroczyła w ciąg roku podatkowego kwoty jednolitego limitu we wszystkich państwach UE (od 1 lipca 2021 r. dzięki wprowadzeniu pakietu VAT e-commerce) – 10 000 euro (42 000 zł).

Rozliczanie podatku VAT EU w księgowości dla e-commerce po przekroczeniu progu 10 000 euro –procedura VAT OSS

Gdy podmiot e-commerce przekroczy w danym roku podatkowym próg 10 000 euro / 42 000 złotych, wówczas do niedawna musiał on rozliczać podatek VAT w kraju swojej siedziby i rejestrować się do we wszystkich krajach UE, w których zlokalizowani byli jego nabywcy.

Od 1 lipca 2021 r. wprowadzono jednak pakiet VAT e-commerce, a w jego ramach procedurę VAT OSS, która zastąpiła MOSS. Pozwala ona rozliczać podatek VAT z tytułu sprzedaży usług w branży internetowej we wszystkich krajach unijnych w jednej kwartalnej deklaracji (VIU-DO), którą składamy w Polsce. Procedura VAT-OSS dot. jednak wyłącznie krajów Unii Europejskiej. Nie będzie więc stosowana np. w przypadku sprzedaży do Wielkiej Brytanii czy Szwajcarii. Dodatkowo skierowana jest tylko do przedsiębiorców, sprzedających swoje towary lub świadczących usługi klientom indywidualnym, a nie np. firmom.

Rejestracja do VAT OSS nie koliduje z rejestracją do VAT-UE. Nie powoduje także utraty prawa do zwolnienia z VAT – sprzedaż rozliczana w ramach VAT OSS nie jest brana pod uwagę w przypadku weryfikacji limitu sprzedaży dla zwolnienia z VAT.

Podatek VAT w procedurze VAT OSS odprowadzany jest w euro w kraju prowadzenia działalności – w Polsce elektronicznie w Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa-Śródmieście. Decydując się na procedurę VAT OSS, przedsiębiorca musi korzystać z niej we wszystkich transakcjach prowadzonych na rynkach unijnych.

Pakiet VAT e-commerce wdrożył także inne procedury upraszczające rozliczanie transakcji w księgowości e-commerce – oprócz OSS także IOSS (sprzedaż na odległość towarów importowanych z innych państw, gdzie wartość przesyłki nie przekracza 150 euro) i USZ, likwidację zwolnienia z VAT dla importu towarów w przesyłach o wartości do 22 euro dla całej UE ora nową definicję sprzedaży na odległość towarów importowanych – SOTI i zastąpienie definicji „sprzedaży wysyłkowej” nową definicją wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość – WSTO.

Przepisy pakietu VAT e-commerce w księgowości dla e-commerce obowiązują oczywiście na terenie Unii Europejskiej. W przypadku prowadzenia sprzedaży e-commerce poza UE, należy rozliczać podatek VAT według lokalnych przepisów w krajach trzecich.

Więcej o o rozliczeniach i korzyściach płynących z pakietu VAT e-commerce przeczytasz tutaj.


VAT e-commerce a dropshipping

W modelu dropshippingu, bazującym na pośrednictwie sprzedaży, przedmiotem opodatkowania jest usługa pośrednictwa – obowiązują stawki VAT właściwe dla usług pośrednictwa. Gdy nabywcą jest podatnik VAT, opodatkowanie powinno nastąpić w kraju jego siedziby lub prowadzenia działalności.

Nieco inaczej rozlicza się podatek VAT z dropshippingu, gdy podmiot e-commerce sprzedaje towar we własnym imieniu. Gdy e-sklep wysyła – należące do niego – towary z Polski do klientów prywatnych z krajów Unii Europejskiej, wówczas może traktować takie transakcje, jak wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość i – dopóki nie przekroczy limitu WSTO (10 000 euro) – może opodatkowywać takie transakcje w księgowości e-commerce polskimi stawkami VAT oraz rozliczać podatek w Polsce.

Po przekroczeniu limitu 10 000 euro właściciel sklepu internetowego musi opodatkowywać swoją sprzedaż stawkami obowiązującymi w danym kraju członkowskim UE nabywcy i tam rozliczać podatek VAT lub skorzystać z procedury VAT OSS. A jeżeli dropshipping jest wykonywany z wykorzystaniem platformy sprzedażowej, to najczęściej to właśnie ona jest zobowiązana do rozliczenia podatku VAT w księgowości e-commerce.

W przypadku dropshippingu, w księgowości e-commerce, również istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia z VAT. Podstawowy warunek to nieprzekroczenie limitu 200 tys. złotych obrotu netto rocznie. Dodatkowo pośrednictwo handlowe (model prowizyjny) nie jest obligatoryjnie obciążone VAT. Natomiast w modelu sprzedaży we własnym imieniu, podmiot e-commerce nie może sprzedawać towarów, które wykluczają zwolnienie z VAT, czyli m.in. komputerów, wyrobów elektronicznych, urządzeń elektrycznych oraz preparatów kosmetycznych i toaletowych.

Więcej o modelu dropshippingu w branży e-commerce przeczytasz tutaj.


Podatek VAT w sprzedaży e-commerce przez sklepy z aplikacjami (Google Play/AppStore)

Niektóre podmioty działające na rynku e-commerce, sprzedające produkty cyfrowe, jak aplikacje czy oprogramowanie, mogą ułatwić procedurę rozliczenia VAT-u w księgowości e-commerce poprzez skorzystanie z usług sklepów z aplikacjami (np. Google Play czy AppStore). Wówczas, co do zasady, to właśnie te sklepy są podmiotami odpowiedzialnymi za rozliczenia VAT.


Domniemanie a rozliczenie podatku VAT w księgowości e-commerce

W przypadku księgowości e-commerce, nie zawsze potrafimy określić miejsce rozliczenia podatku VAT – ze względu na trudność ustalenia miejsca pobytu odbiorcy. Wówczas stosujemy tzw. domniemanie. Podmiot e-commerce w celu identyfikacji kraju, w którym należy uregulować podatek VAT, posługuje się dwoma wybranymi przez siebie dowodami:

  • adresem na fakturze wystawianej usługobiorcy;
  • adresem IP urządzenia używanego przez usługobiorcę lub dowolną inną metodą geolokalizacji;
  • danymi rachunku bankowego, jak miejsce, w którym prowadzony jest rachunek bankowy wykorzystywany do dokonywania płatności;
  • kodem MCC i międzynarodowym numerem tożsamości telefonicznej abonenta mobilnego zapisanego na karcie SIM, której używa usługobiorca;
  • lokalizacją łączącą stacjonarnego usługobiorcę.

Rozliczanie podatku VAT w księgowości e-commerce. Skorzystaj z naszej pomocy!

Nie pozostawiaj swojego biznesu oraz rozliczeń podatkowych w księgowości e-commerce przypadkowi! Skorzystaj z naszej wiedzy i doświadczenia, aby zapewnić prawidłowe rozliczenia podatkowe i odprowadzanie podatku VAT, uniknąć ryzyka niezgodności z przepisami i spokojnie skupić się wyłącznie na maksymalizacji zysków ze swojego biznesu e-commerce!

W przypadku rozliczania podatku VAT, w naszej księgowości dla e-commerce, możemy m.in. przeanalizować obowiązek stosowania zagranicznych stawek VAT w Twoim sklepie, wybrać najlepsze rozwiązanie, pomóc w procesie rejestracji dla potrzeb VAT-OSS, rozliczać VAT, wypełniać i składać miesięczne, kwartalne lub roczne deklaracje oraz przygotować podsumowania deklaracji VAT, wreszcie rozliczać zwroty z VAT. Sprawdzimy także, czy możesz skorzystać ze zwolnień z podatku VAT i VAT-EU oraz jaki model będzie najbardziej odpowiedni dla Twojej działalności.

Kompleksowa księgowość e-commerce


Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące rozliczenia podatku VAT w branży e-commerce, w tym pakietu VAT e-commerce i naszej księgowości e-commerce, zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami: kontakt – amavat®.

Zespół amavat®

Jesteśmy niezależnym członkiem HLB. THE GLOBAL ADVISORY AND ACCOUNTING NETWORK.

Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub amavat® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną amavat® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Potrzebują Państwo pomocy?

Mogą Państwo porozmawiać z Customer Relations Consultant dla sprzedawców internetowych. Nasz ekspert postara się szybko odpowiedzieć.

Dominika
Dominika
International Sales Manager
dla sprzedawców internetowych
ds. nowych klientów

Archiwum