Baza wiedzy: Księgowość e-commerce i VAT Compliance

Dropshipping w kontekście księgowości dla e-commerce

Dropshipping w kontekście księgowości dla e-commerce

Data24 lis 2023

Dropshipping to zyskujący na popularności i coraz bardziej doceniany model biznesowy w branży e-commerce. Na czym dokładnie polega i jakie wiąże ze sobą skutki w księgowości dla e-commerce? Jak rozliczyć podatek VAT w dropshippingu? Jakie są atuty dropshippingu i czy warto z niego skorzystać? I wreszcie, o czym trzeba pamiętać, stosując dropshipping w branży e-commerce? Odpowiadamy!


Dropshipping w e-commerce – co to takiego i kto go stosuje?

Dropshipping to – pomimo trudnej nazwy – dość popularny i w założeniu prosty model logistyczny, najczęściej stosowany w branży e-commerce, czyli działalności sklepów czy platform internetowych, zajmujących się handlem elektronicznym. W praktyce polega na tym, iż wysyłka produktu i logistyka leży w gestii dostawcy, najczęściej hurtowni.

Podmiot e-commerce, czyli np. sklep internetowy nie dysponuje fizycznie sprzedawanym produktem, jego rolą jest pozyskiwanie klientów, zbieranie zamówień, obsługa płatności, dostarczanie danych do wysyłki dostawcom i dbanie o odpowiednią relację z klientem, w tym zajmowanie się ewentualnymi reklamacjami oraz zwrotami.


Dropshipping w branży e-commerce krok po kroku

W skrócie schemat dropshippingu, stosowany w branży e-commerce, wygląda następująco:

  • sprzedawca nawiązuje współpracę z dostawcami, których produkty zamierza sprzedawać;
  • zakłada sklep internetowy lub korzysta z gotowych platform e-commerce, by w ramach pośrednictwa zaprezentować i promować produkty oraz umożliwić ich zakup;
  • sklep internetowy odbiera zamówienie od klienta i przyjmuje płatność;
  • przekazuje dane dot. zamówienia i wysyłki do hurtowni, dostawcy produktu;
  • przesyła również należność za towar, pomniejszoną o swoją marżę;
  • hurtownia wysyła produkt do klienta i jest odpowiedzialna za jego dostarczenie;
  • sprzedawca pozostaje w kontakcie z klientem.

Dropshipping w branży e-commerce to bardzo wygodny mechanizm, wykorzystywany zwłaszcza przez podmioty w handlu międzynarodowym, np. współpracujące z dostawcami z Azji. Jego sukces jest jednak uzależniony od skutecznego zarządzania procesami i stawianiem na sprawdzonych dostawców.


Największe zalety i wady dropshippingu dla podmiotów e-commerce

Droshipping w e-commerce jest coraz częściej stosowany, bo ma wiele korzyści. Najważniejsze to:

  • niewielki koszt i proste wejście w biznes – nie ma potrzeby ryzyka zakupu i magazynowania dużych ilości towaru, który może nie znaleźć nabywców. Sklep może płacić za produkty tylko po otrzymaniu zamówienia od klienta. Odchodzą także koszty prowadzenia i utrzymania magazynu.
  • skalowanie i elastyczność biznesu – sprzedawca może łatwo zmieniać ofertę swoich produktów, rozszerzać ją o nowe podmioty czy rynki bez dodatkowych kosztów, zwiększając tym samym możliwości sprzedaży. Podmiot e-commerce może również eksperymentować z różnymi kategoriami produktów i dostosowywać ofertę w zależności od sezonu, zmieniających się preferencji nabywców czy chwilowej mody.
  • łatwa obsługa i możliwość koncentracji na sprzedaży – dropshipping pozwala sprzedawcy skoncentrować się na zdobywaniu klientów, promocji produktów i rozwoju oferty, pozostawiając kwestie techniczne i logistyczne swoim dostawcom.
  • oszczędność czasu i pieniędzy – skracając łańcuch dostawy (z hurtowni bezpośrednio do klienta), podmiot e-commerce oszczędza zarówno czas, jak i pieniądze związane z towarowaniem, magazynowaniem czy logistyką.

Dropshipping, pomimo wielu zalet, ma jednak również pewne zagrożenia, jak choćby: mniejszą kontrolę nad jakością sprzedawanych produktów i związane z tym ryzyko negatywnych opinii klientów, trudniejsze zarządzanie procesami zwrotów czy coraz większą konkurencję w branży, ze względu na łatwość uruchomienia takiego biznesu.


Księgowość e-commerce w dropshippingu – od czego zależy?

Skutki podatkowe i księgowe w przypadku księgowości e-commerce przy zastosowaniu dropshippingu uzależnione są od tego, jaki model sprzedaży został zastosowany i jak uregulowano umowę, regulamin sprzedaży. W ramach dropshippingu w e-commerce istnieją dwa modele, z których korzystają sklepy internetowe: sprzedaży usługi pośrednictwa w handlu internetowym albo odsprzedaży kupionych wcześniej towarów.

Pierwszy, to sprzedaż jako pośrednik handlowy (model prowizyjny), która polega na zbieraniu zamówień od klientów, przekazywaniu ich do producentów, dystrybutorów, a następnie rozliczaniu swojej usługi pośrednictwa i pobieraniu marży – sprzedawany towar ani przez chwilę nie należy do pośrednika.

Drugi model w dropshippingu, to sprzedaż towarów we własnym imieniu. Wówczas sklep najpierw kupuje towar, a następnie sprzedaje go klientowi i rozlicza transakcję. W obu przypadkach magazynowanie i wysyłka towarów nadal leżą po stronie producenta czy dystrybutora.


Księgowość dla e-commerce w dropshippingu – jak rozliczać?

Niezależnie od zastosowania jednego czy drugiego modelu dropshippingu, w jego przypadku księgowość e-commerce nie należy do łatwych zadań. Nowatorskość tego rozwiązania może bowiem powodować niejasności po stronie finansowo-księgowej.

W przypadku sprzedaży w modelu dropshippingu dwa główne typy transakcji to sprzedaż towaru klientowi i zakup od hurtowni. Przychodem podmiotu są pieniądze zapłacone przez klientów za towary, a kosztem m.in. kwoty z faktur wystawionych przez hurtownie. Wysokość podatku dochodowego będzie zależeć od sposobu rozliczania, jaki przyjmie podmiot e-commerce.

W księgowości e-commerce w dropshippingu można rozliczać dochód:

  • na zasadach ogólnych (w zależności od progu dochodowego – 17% lub 32%);
  • według podatku liniowego (19%);
  • ryczałtem (w zależności od stosowanego modelu dropshippingu – 3%, gdy mamy do czynienia ze standardową sprzedażą – sklep internetowy kupuje towar i wystawia fakturę hurtowni a następnie sprzedaje go klientowi albo 8,5% w handlu detalicznym lub 15% w hurtowym – w przypadku modelu pośrednictwa, gdy stroną umowy sprzedaży jest hurtownia, a nie e-sklep).

Ryczałt a księgowość e-commerce w dropshippingu

Rozróżnienie dwóch powyższych modeli i zastosowanie właściwej stawki ryczałtu w odniesieniu do podatku dochodowego jest jednym z największych wyzwań w księgowości e-commerce przy stosowaniu dropshippingu i często wiąże się z negatywnymi konsekwencjami finansowymi oraz podatkowymi dla błędnie stosujących stawki przedsiębiorców. Pamiętać należy również o tym, że ustawodawca wyklucza możliwość skorzystania z formy ryczałtu w przypadku:

  • firm sprzedających części i akcesoria samochodowe;
  • aptek i punktów aptecznych;
  • lombardów;
  • firm świadczących usługi reklamowe;
  • sklepów, których przychód w poprzednim roku przekroczył kwotę 250 tysięcy euro.

Poza ryczałtem, pozostałe dwa sposoby rozliczania dochodu, przy dropshippingu w księgowości e-commerce, wymagają prowadzenia Księgi Przychodów i Rozchodów. Ryczałt w przypadku sprzedawców internetowych wciąż wydaje się atrakcyjną formą, ze względu na stosunkowo niską stawkę podatkową i nieco łatwiejszą formę rozliczania działalności oraz prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jednak w takim przypadku, sprzedawca będzie odprowadzał zaliczkę na podstawie całego uzyskanego przychodu, nie pomniejszając go o poniesione koszty.


Formy księgowości w dropshippingu

Niezależnie od tego, czy wybierzemy formę rozliczenia z wykorzystaniem Księgi Przychodów i Rozchodów czy ryczałtem, możemy zdecydować się na jedną z dwóch podstawowych form księgowości e-commerce w dropshippingu:

  • prosty system księgowy wbudowany w nasz sklep – dobre rozwiązanie wyłącznie dla małych e-sklepów;
  • księgowość outsourcingową, powierzoną specjalistycznemu biuru rachunkowemu, prowadzoną najczęściej z wykorzystaniem własnego, zaawansowanego systemu ERP.

Który z tych sposobów prowadzenia księgowości e-commerce sprawdzi się najlepiej w przypadku dropshippingu? Dobrym wyborem będzie powierzenie takiej księgowości wyspecjalizowanej firmie na zasadzie outsourcingu.


Dropshipping a rozliczenie podatku VAT w księgowości e-commerce

Stosowanie dropshippingu nie jest również łatwe w kwestii rozliczeń podatku VAT, gdyż na sposób jego rozliczania wpływa wiele czynników: m.in. model sprzedaży, status odbiorcy – prywatny lub firmowy, kraj wysyłki i sprzedaży produktów.

W modelu dropshippingu, bazującym na pośrednictwie sprzedaży, przedmiotem opodatkowania jest usługa pośrednictwa – obowiązują stawki VAT właściwe dla usług pośrednictwa. Gdy nabywcą jest podatnik VAT, opodatkowanie powinno nastąpić w kraju jego siedziby lub prowadzenia działalności.

Nieco inaczej rozlicza się podatek VAT z dropshippingu, gdy podmiot e-commerce sprzedaje towar we własnym imieniu. Gdy e-sklep wysyła – należące do niego – towary z Polski do klientów prywatnych z krajów Unii Europejskiej, wówczas może traktować takie transakcje, jak wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość i – dopóki nie przekroczy limitu WSTO (10 000 euro) – może opodatkowywać takie transakcje polskimi stawkami VAT oraz rozliczać podatek w Polsce.

Po przekroczeniu limitu 10 000 euro właściciel sklepu internetowego musi opodatkowywać swoją sprzedaż stawkami obowiązującymi w danym kraju członkowskim UE nabywcy i tam rozliczać podatek VAT lub skorzystać z procedury VAT OSS w ramach obowiązującego od 1 lipca 2021 r. pakietu VAT e-commerce.

Jeżeli towary są wysyłane od dostawcy z siedzibą w kraju trzecim, spoza Unii Europejskiej, wówczas podatek VAT będzie opłacany przez konsumenta i rozliczany w ramach odprawy celnej importowej. Jeśli jednak odbiorca pochodzi z UE, taką sprzedaż, w księgowości e-commerce, można również rozliczyć w ramach procedury VAT iOSS, w której podatek VAT wylicza sprzedawca, korzystając ze stawek obowiązujących w krajach członkowskich.

Natomiast, jeżeli dropshipping jest wykonywany z wykorzystaniem platformy sprzedażowej, to często ona jest zobowiązana do rozliczenia podatku VAT – np. w przypadku brytyjskich platform marketplace.


Dropshipping a zwolnienia z VAT w księgowości dla e-commerce

W przypadku dropshippingu, w księgowości e-commerce, istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia z VAT. Podstawowy warunek to nieprzekroczenie limitu 200 tys. złotych obrotu netto rocznie. Dodatkowo pośrednictwo handlowe (model prowizyjny) nie jest obligatoryjnie obciążone VAT. Natomiast w modelu sprzedaży we własnym imieniu, podmiot e-commerce nie może sprzedawać towarów, które wykluczają zwolnienie z VAT, czyli m.in. komputerów, wyrobów elektronicznych, urządzeń elektrycznych oraz preparatów kosmetycznych i toaletowych.

Pamiętajmy, że w dropshippingu obowiązują też inne podatki i opłaty, niż VAT. W przypadku importu towarów spoza terytorium Unii Europejskiej, należy także zająć się akcyzą i cłem. Obowiązki celne dotyczą osoby, która jest odbiorcą towaru z państwa trzeciego, czyli konsumenta. Cło nie obowiązuje, gdy wartość towarów w przesyłce nie przekracza kwoty 150 euro.


Kompleksowa księgowość ecommerce
Więcej informacji o ofercie księgowości dla e-commerce w amavat® znajdziesz tutaj: https://amavat.pl/ksiegowosc-e-commerce/.

Jeśli masz jakiekolwiek pytania zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami: kontakt – amavat®.

Zespół amavat®

Jesteśmy niezależnym członkiem HLB. THE GLOBAL ADVISORY AND ACCOUNTING NETWORK.

Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub amavat® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną amavat® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Potrzebują Państwo pomocy?

Mogą Państwo porozmawiać z Customer Relations Consultant dla sprzedawców internetowych. Nasz ekspert postara się szybko odpowiedzieć.

Iza
Michał
Sales Specialist

endepl

Tel. kom.: +48 539 065 306
Kontakt: Wyślij e-mail

Iza
Iza
Business Development Manager

enpl

Tel. kom.: +48 532 566 957
Kontakt: Wyślij e-mail

Archiwum

Webinary i szkolenia