Baza wiedzy: Księgowość e-commerce i VAT Compliance

Podatek VAT Niemcy 2024

Podatek VAT Niemcy 2024: Przewodnik dla sprzedawców e-commerce

/
Data09 Kwi 2024
/

Niemcy, będąc jednym z największych rynków e-commerce w Europie, przyciągają uwagę wielu sprzedawców z całego świata. Jednakże, zanim rozpoczniesz swoją działalność na tym rynku, istotne jest zrozumienie zawiłości związanych z podatkiem VAT w Niemczech. Rejestracja do celów VAT, stawki podatku, terminy deklaracji oraz kary podatkowe to tylko niektóre z elementów, które warto poznać. Oto przewodnik dla sprzedawców e-commerce, którzy planują działalność na niemieckim rynku.


Stawki VAT w Niemczech

Niemcy stosują trzy główne stawki podatku VAT:

Stawka podstawowa: Wynosi 19% i obejmuje większość towarów i usług.
Stawka obniżona: Wynosi 7% i dotyczy wybranych produktów i usług, takich jak artykuły spożywcze, niektóre usługi medyczne, zakwaterowanie krótkoterminowe, wydarzenia kulturalne, czy opieka medyczna.
Stawka 0%: Dotyczy transportu unijnego oraz międzynarodowego, jednak wyłącza ona transport drogowy i kolejowy oraz niektóre środki lokomocji w zakresie żeglugi śródlądowej.

Więcej o podatku VAT Niemcy dowiesz się z naszej strony: VAT w Niemczech – stawki i rejestracja.


Numery identyfikacji podatkowej w Niemczech

W Niemczech, firma może otrzymać dwa ważne numery identyfikacji podatkowej: Steuernummer oraz Umsatzsteuer-Identifikationsnummer (USt-IdNr).

Steuernummer, podobny do polskiego numeru NIP, jest niezbędny do prowadzenia transakcji z niemieckimi firmami oraz do identyfikacji przedsiębiorstwa w urzędzie skarbowym. Składa się z 10 lub 11 cyfr rozdzielonych ukośnikami.

Umsatzsteuer-Identifikationsnummer, znany również jako numer VAT DE, jest niezbędny do realizacji transakcji wewnątrzwspólnotowych i pełni funkcję odpowiednika polskiego numeru VAT UE. Przedsiębiorcy działający na rynku wewnętrzwspólnotowym, świadczący opodatkowane usługi lub korzystający z usług firm z innych państw, muszą ubiegać się o nadanie numeru USt-IdNr wraz z wnioskiem o rejestrację VAT w Niemczech. Umsatzsteuer-Identifikationsnummer składa się z 9 cyfr poprzedzonych przedrostkiem DE.


Rejestracja do celów podatku VAT Niemcy

Rejestracja VAT w Niemczech jest obligatoryjna dla firm spoza tego kraju, które dokonują transakcji opodatkowanych na jego terytorium. Ważne jest, aby proces rejestracji rozpocząć przed rozpoczęciem działalności, aby uniknąć ewentualnych kar ze strony niemieckiego urzędu podatkowego. Formularze rejestracyjne są dostępne jedynie w języku niemieckim, dlatego też często korzysta się z usług pełnomocników podatkowych, aby ułatwić ten proces.

Firmy zagraniczne, które chcą zarejestrować się na potrzeby VAT w Niemczech, muszą podjąć ten krok w odpowiednim urzędzie skarbowym, który jest wyznaczony na podstawie pierwszej litery nazwy przedsiębiorstwa:

  • Nazwa przedsiębiorstwa zaczynająca się na litery od A do G – Urząd Skarbowy w Hameln
  • Nazwa przedsiębiorstwa zaczynająca się na litery od H do L – Urząd Skarbowy w Oranienburgu
  • Nazwa przedsiębiorstwa zaczynająca się na litery od M do R – Urząd Skarbowy w Cottbus
  • Nazwa przedsiębiorstwa zaczynająca się na litery od S do Ź – Urząd Skarbowy w Noerdlingen.

Procedura rejestracji VAT w Niemczech odbywa się drogą korespondencyjną. Przedsiębiorca musi dostarczyć dokumenty takie jak podpisany wniosek rejestracyjny (Fragebogen), list przewodni, kopie dokumentu tożsamości, potwierdzenie posiadania konta bankowego, certyfikat rejestracji VAT w UE, kopię aktu założycielskiego firmy z tłumaczeniem na język niemiecki czy dowód wpisu do rejestru firm z tłumaczeniem przysięgłym.

Więcej o rejestracji VAT w Niemczech dla sektora e-commerce dowiesz się z naszego artykułu: https://amavat.pl/rejestracja-do-vat-w-niemczech-dla-sektora-e-commerce-najwazniejsze-informacje-i-istotne-zmiany-na-2024-rok/.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w rejestracji do VAT w Niemczech, zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami.


Oczekiwanie na numer VAT DE

Obecnie oczekiwanie na nadanie niemieckiego numeru VAT może trwać nawet 2-3 miesiące. Z tego powodu zaleca się rozpoczęcie procedury rejestracji jeszcze przed planowanymi transakcjami opodatkowanymi.


Deklaracje VAT i płatność podatku

W Niemczech istnieją trzy rodzaje deklaracji VAT: miesięczne, kwartalne i roczne. Terminy składania deklaracji ustala urząd skarbowy i różnią się one w zależności od sytuacji podatkowej firmy.


Odwrotne obciążenie

W Niemczech mechanizm odwrotnego obciążenia przenosi obowiązek rozliczenia VAT z dostawcy na nabywcę w określonych sytuacjach, obejmując usługi i dostawy towarów z montażem w branży budowlanej. Nawet nabywcy niezarejestrowani do VAT muszą się zarejestrować i rozliczyć podatek w transakcjach objętych tym mechanizmem. Istnieją wyjątki, np. dla usług transportu pasażerskiego. Niemcy wprowadziły też szczegółowe zasady dla usług B2B świadczonych dla niemieckich klientów przez firmy spoza Niemiec. Dodatkowo, istnieją specjalne zasady dla dostaw towarów i niektórych usług, zwłaszcza gdy są konsumowane poza UE. W niektórych przypadkach, np. złomie metalowym, odwrotne obciążenie jest stosowane niezależnie od statusu dostawcy, mając na celu zapobieganie oszustwom podatkowym.


Dane na fakturze VAT

Na niemieckich fakturach należy umieścić następujące dane:

  • Dane sprzedawcy: Nazwa, adres, numer VAT.
  • Dane nabywcy: Nazwa, adres, numer VAT.
  • Numer faktury.
  • Data wystawienia i data dostawy towaru.
  • Opis towarów, ilość/waga.
  • Kwota netto, VAT, brutto.
  • Zastosowana stawka VAT.
  • Adnotacja przy stawce VAT 0%, jeśli zastosowano.
  • Adnotacja przy reverse charge, jeśli zastosowano.
  • Waluta faktury.

Kary podatkowe

Kary podatkowe w Niemczech są surowe dla firm, które nie przestrzegają przepisów podatkowych, nawet jeśli nie mają siedziby w tym kraju:

  • Opóźnienie w płatności VAT to kara 1% od należnej kwoty podatku miesięcznie, z dodatkowymi odsetkami za zwłokę.
  • Brak złożenia deklaracji może skutkować karą do 10% podatku należnego według deklaracji, maksymalnie do 25 000€.
  • Firmy zarejestrowane po terminie obowiązkowym zwykle unikają kar, ale w przypadku poważnych naruszeń mogą być na nie nałożone indywidualne kary przez urząd skarbowy.

Podsumowanie

Podsumowując, sprzedawcy e-commerce działający na niemieckim rynku powinni być świadomi zawiłych przepisów dotyczących podatku VAT. Zrozumienie tych zagadnień i terminów pozwoli uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji w postaci kar podatkowych i innych sankcji. Warto zatem dokładnie zapoznać się z wymogami podatkowymi Niemiec przed rozpoczęciem działalności na ich rynku.

Dzięki amavat®, możesz skupić się na prowadzeniu swojej działalności e-commerce, mając pewność, że wszystkie sprawy związane z rachunkowością i podatkami zostaną należycie załatwione. Nasza wiedza i doświadczenie pozwalają zadbać o Twoje finanse, zapewniając Ci spokój i czas na to, co robisz najlepiej – rozwijanie swojego biznesu!  
VAT Compliance Services for e-commerce across the EU

W razie wątpliwości lub potrzeby profesjonalnego doradztwa, oferujemy kompleksowe wsparcie w zakresie rejestracji i rozliczeń podatku VAT w ramach usługi VAT Compliance na terenie Europy: Skontaktuj się z nami – amavat ®.  

Iga Turniak

Junior Process Management & QM Specialist w getsix®, Marketing Assistant getsix® i amavat®. W firmie od marca 2022. Zainteresowana SEO, content marketingiem oraz branżą e-commerce.

LinkedIn logo
Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub amavat® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną amavat® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Potrzebują Państwo pomocy?

Mogą Państwo porozmawiać z Customer Relations Consultant dla sprzedawców internetowych. Nasz ekspert postara się szybko odpowiedzieć.

Dominika
Dominika
International Sales Manager
dla sprzedawców internetowych
ds. nowych klientów

Archiwum