Baza wiedzy: Księgowość e-commerce i VAT Compliance

Kierunki ekspansji e-commerce cross-border: Wielka Brytania

Kierunki ekspansji e-commerce cross-border: Wielka Brytania

/
Data29 paź 2024
/
Kategoria

Choć emocje i debaty związane z wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej (Brexit – 31 stycznia 2020 roku) dawno ucichły, stosunkowo nowa rzeczywistość nadal budzić może wątpliwości u przedsiębiorców chcących rozpocząć sprzedaż internetową na rynku UK. Zainteresowanie ekspansją w tym kierunku wynika z wielu aspektów, takich jak popularność e-commerce w tym kraju i ogromna siła nabywcza społeczeństwa, natomiast szczegółowo omówimy to w następnych akapitach tego artykułu. W tekście nie zabraknie ponadto informacji dotyczących rozliczania podatków przy sprzedaży cross-border, a także klasycznej dla tego cyklu analizy lokalnego e-handlu wraz z jego największymi graczami. Zapraszamy do lektury!


Analiza rynku

Włączenie Wielkiej Brytanii w cykl tekstów, którym skrupulatnie budujemy mapę ekspansji e-commerce cross-border wewnątrz Unii Europejskiej zaburzy nieco prezentowany dotychczas ranking wielkości PKD. Przypomnijmy, że dotychczas miejsca na podium zajmowały:

  • Niemcy – 4,12 biliona euro
  • Francja – 2,8 biliona euro
  • Włochy – 2,09 biliona euro.

Nie sposób natomiast nie wspomnieć o UK ze względu na wysoki poziom rozwoju sektora sprzedaży internetowej i dużą siłę nabywczą. Kraj ten w ubiegłym roku wypracował produkt krajowy brutto na poziomie 2,274 biliona euro, tym samym, gdyby nie Brexit, uplasowałby się na trzeciej pozycji wśród największych gospodarek Wspólnoty. W tym samym okresie PKD per capita wyniosło 33 271 euro (co jest jednocześnie poniżej mediany płac dla pracowników pełnoetatowych, która wyniosła 34 963 euro), a społeczeństwo liczyło circa 68 milionów ludzi, przy jednoczesnej stopie bezrobocia na poziomie 3,8% (Statista Research Department, grudzień 2023 r.). Dla porównania – średnia w UE wynosiła wówczas 6,4%. Analogicznie do pozostałych omawianych państw młodzież w UK jest grupą charakteryzującą się najwyższym odsetkiem osób pozostających nieaktywnymi zawodowo – 11,6% w grudniu ubiegłego roku. Inflacja (dla CPI – en. Customer Price Index) w tym okresie wyniosła 4% – warto zaznaczyć jej tendencją spadkową, gdyż w październiku roku wcześniejszego wynosiła ona aż 11,1%. Gwoli podkreślenia jej redukcji zaznaczmy, iż odczyt Statista z czerwca 2024 roku wskazuje już jedynie 2%, a zatem poniżej średniej we Wspólnocie – 2,6%.

Przyjrzyjmy się sektorowi prywatnych przedsiębiorstw, w którym ostatnie trzy lata przyniosły nieznaczny regres. Pierwsze dwie dekady charakteryzowały się stosunkowo stabilnym przyrostem – na początku milenium było to 3,47 miliona podmiotów, zaś po upływie dwóch dekad już 5,98 miliona firm. Trzecie dziesięciolecie rozpoczęło się spadkiem do 5,59 miliona, a kolejne lata ukonstytuowały ten poziom – 5,51 i 5,56 miliona (2022 – 2023 r.). Gwoli lepszego zrozumienia koniunktury przyjrzymy się także liczbie przedsiębiorstw w poszczególnych sektorach według danych UK Department for Business, Energy and Industrial Strategy:

  • budownictwo – 888 065,
  • nauka i branże techniczne – 771 285,
  • sprzedaż detaliczna i hurtowa – 547 545,
  • usługi i administracja – 497 120,
  • logistyka i składowanie towarów – 348 115,
  • zdrowie i działalność społeczna – 342 750,
  • komunikacja – 318 550,
  • edukacja – 310 095,
  • sztuka i rozrywka – 280 525.

Na koniec przeanalizujmy bilans importu i eksportu. Pierwszy z nich w latach 2020-2022 wynosił odpowiednio: 638,25; 694,64 i 823,94 miliarda dolarów amerykańskich. Głównymi partnerami UK w tym zakresie były wówczas Chiny (13%), Niemcy (11%), USA (8%), Holandia (6%) i Norwegia (5%). Z kolei, wśród największych krajów eksportowych dla UK znajdowały się USA (13%), Niemcy (9%), Holandia (8%), Irlandia (7%) i Szwajcaria (6%), niemniej musimy zaznaczyć, że bilans aż od 2012 roku pozostaje ujemny – oznacza to, że Wielka Brytania importuje więcej dóbr materialnych, niż eksportuje. Wartości w latach 2020-2022 wartości były następujące:

  • -238,72 miliarda USD,
  • -244,13 miliarda USD,
  • -293,71 miliarda USD.

Podatek VAT UK dla sprzedawców internetowych

Wielka Brytania to nadal bardzo popularny kierunek dla sprzedawców e-commerce. Należy jednak pamiętać, że w przypadku sprzedaży towarów i usług na terytorium UK niezbędna może okazać się rejestracja do VAT. 1 stycznia 2021 roku weszły w życie nowe brytyjskie przepisy dotyczące VAT, tym samym Zjednoczone Królestwo nie podlega przepisom unijnym w zakresie rozliczeń VAT – nie można np. skorzystać z unijnej procedury VAT OSS w ramach pakietu VAT e-commerce, która od 1 lipca 2021 roku umożliwia pobieranie i odprowadzanie podatku VAT od sprzedaży we wszystkich krajach unijnych w jednym państwie.

W przypadku sprzedaży do Wielkiej Brytanii mówimy o eksporcie towarów, które opodatkowane są stawką 0% w Unii Europejskiej, ale także podlegają wymogom dot. rejestracji, stawek i rozliczania podatku VAT UK.


Kiedy występuje obowiązek rejestracji do podatku VAT UK?

Aby rejestracja w systemie VAT w Wielkiej Brytanii, dla podmiotów e-commerce spoza terytorium UK, była obowiązkowa, musi wystąpić jedna z konkretnych przesłanek:

  • firma prowadzi sprzedaż towarów i usług do nabywców z UK, a suma wartości tej sprzedaży w ciągu roku przekroczy kwotę 70 000 funtów;
  • firma magazynuje w Wielkiej Brytanii swoje towary i wysyła je do swoich odbiorców z różnych krajów;
  • firma importuje towary do Europy przez terytorium Wielkiej Brytanii.

Oprócz obowiązkowej rejestracji do podatku VAT w Wielkiej Brytanii, podmiot może oczywiście także dobrowolnie zarejestrować się do VAT UK. Musi jednak wówczas także spełniać wszystkie obowiązki płatnika tego podatku m.in. wystawiać faktury z naliczonym VAT UK, rozliczać się według obowiązujących stawek i składać odpowiednie deklaracje.

Pełny artykuł wraz ze wszystkimi szczegółami dotyczącymi VAT UK znajdziecie na stronie: https://amavat.pl/rejestracja-do-vat-uk/.


Charakterystyka lokalnego e-commerce

Wartość brytyjskiego e-commerce przekroczyła 100 miliardów dolarów amerykańskich już w 2020 roku (124,27 miliarda USD), zaś w roku ubiegłym wyniosła 131,5 miliarda USD. Jakie kategorie produktów odegrały najważniejszą rolę w tym wyniku? Według danych Statista utarg per branża w TOP6 w miliardach USD był następujący:

  • fashion – 39,65;
  • elektronika – 25,75;
  • napoje – 12,99;
  • jedzenie – 12,6;
  • meble – 7,17;
  • DIY – 5,89;
  • beauty – 5,14.

Powyższe dane znajdują także odzwierciedlenie w statystykach opublikowanych przez PPRO, które wskazują następujący udział największych segmentów w wartości rynku: 31% należy do branży fashion, 19% – do zabawek, hobby i DIY, a 18% do elektroniki i mediów. Następne 17% przypadło jedzeniu, a 15% – meblom i AGD.

Jednocześnie Wielka Brytania jest jedynym spośród państw klasyfikujących się w czołówce Starego Kontynentu, w którym detaliczny e-handel już od trzech lat stanowi ponad ¼ całościowej wartości sprzedaży retail:

  • 2020 r. – 26,2%
  • 2021 r. – 28,9%
  • 2022 r. – 26,5%.

Dla porównania w Niemczech współczynnik ten wyniósł odpowiednio: 19,9%, 21,9% i 19,6%, zaś we Francji: 14,3%, 14,6% i 14,9%, co potwierdza znaczenie sektora sprzedaży internetowej w UK. Dane te znajdują także potwierdzenie w liczbie użytkowników e-commerce – według raportu Statista w ubiegłym roku było to aż 59,9 miliona osób, co oznacza, że penetration rate wyniósł 97,25% (sic!).

Z jakich sposobów płatności podczas zakupów w sieci najczęściej korzystają mieszkańcy UK? Wśród najbardziej popularnych znajdują się cyfrowe portfele (35%) [na przykład Google Pay, Apple Pay], karty kredytowe (24%) i debetowe (22%), a także przelewy internetowe (9%) i płatności odroczone (8%). Odzwierciedlenie tego stanu rzeczy znajdujemy także w raporcie opublikowanym przez Salesforce Research, z którego wynika, że w IV kwartale 2023 roku 80% ruchu w e-sklepach generowane było przez użytkowników smartfonów i tabletów, zaś jedynie 20% za pośrednictwem komputerów. Podobnie w przypadku udziału w zamówieniach – 73:27% na korzyść urządzeń mobilnych. Z kolei w ankiecie wielokrotnego wyboru przeprowadzonej przez Statista w 2023 roku respondenci zadeklarowali następujące wykorzystanie poszczególnych urządzeń do zakupów w internecie:

  • smartfon – 69%,
  • laptop – 43%,
  • tablet – 28%,
  • komputer stacjonarny – 20%.

Ostatnim raportem, który przytoczymy w tym akapicie, będzie badanie przeprowadzone przez DPD, którego odczytujemy dwie szczególnie ważne dla nas kategorie informacji:

  • częstotliwość dokonywania zakupów online per kategoria produktowa,
  • kluczowe czynniki decyzyjne.

Odnosząc się do pierwszego podpunktu skupimy się oczywiście na kategoriach najbardziej istotnych dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż na platformach marketplace.

W przypadku branży beauty aż 59% brytyjskich e-konsumentów dokonuje zakupu przynajmniej raz w miesiącu, zaś równo połowa klientów zamawia w analogicznym okresie przynajmniej jedną paczkę z akcesoriami sportowymi. Kolejne 33% kupuje przynajmniej raz w miesiącu akcesoria domowe lub dekoracje, 29% – elektronikę, zaś 25% – meble.

Przechodząc do drugiego podpunktu, ponad 90% respondentów potwierdziło, że w procesie decyzyjnym istotne są możliwości:

  • wyboru ekologicznej dostawy (93%),
  • zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym (95%),
  • transparentnego i pełnego zwrotu kosztów (94%),
  • porównania produktów (94%),
  • dokonania szybkiego zakupu bez zakładania konta (92%).

Największe e-sklepy & marketplace’y

Gwoli dokładnego zaprezentowania największych graczy brytyjskiego sektora e-commerce w poniższym akapicie podzielimy dane według następującej metodologii:

  • e-sklepy w rozumieniu ogólnym,
  • platformy sprzedażowe.

Następnie zaś, ze względu przytoczone wcześniej statystyki potwierdzające ogromne znaczenie urządzeń mobilnych w zakupach internetowych w UK, zaprezentujemy dane dotyczące pobrań aplikacji. Na końcu wyszczególnimy także kluczowe podmioty w cieszących się największą popularnością kategoriach produktowych – fashion i elektronice. Zaczynajmy!

Z danych opublikowanych przez Statista wynika, że największym e-sklepem w Wielkiej Brytanii ze względu na wartość sprzedaży jest oczywiście Amazon z wynikiem na poziomie 16,112 miliarda USD, co stanowi o jego niezaprzeczalnej hegemonii, gdyż drugie miejsce zajął Sainsbury’s osiągnąwszy o niemal 10 miliardów niższy obrót (6,587). Podium zamyka Tesco – 6,398 miliarda dolarów amerykańskich. Kolejne dwie lokaty przypadły Asda.com (5,123 miliarda USD) i Argos (4,161 miliarda USD). Przechodząc do najczęściej pobieranych aplikacji służących zakupów online, jedynie jeden reprezentant wspomnianej przed chwilą wielkiej piątki znalazł się także w TOP5 tego zestawienia i był to światowy gigant e-commerce, któremu dzięki 4,97 miliona pobrań przypadło czwarte miejsce. Wynik ten przebiły:

  • Temu – 20,76 miliona pobrań,
  • Vinted – 8,87 miliona pobrań,
  • Shein – 7,36 miliona pobrań.

Ostatnie miejsce w czołówce zajęło Too Good To Go – 3,5 miliona.

Przyjrzyjmy się teraz platformom sprzedażowym. Dzięki SimilarWeb znamy wyniki ruchu internetowego generowanego przez największe domeny:

  • Amazon – 328,1 miliona odwiedzin miesięcznie,
  • eBay – 218,8 miliona odwiedzin miesięcznie,
  • ASOS – 70,8 miliona odwiedzin miesięcznie,
  • Wayfair – 10,5 miliona odwiedzin miesięcznie,
  • Vinted – 9 milionów odwiedzin miesięcznie.

Aby jeszcze dokładniej zaprezentować kluczowe podmioty przeanalizujmy także największe domeny handlu internetowego w topowych kategoriach produktowych. W branży fashion na podium z wynikami podawanymi w miliardach USD stanęły Sainsbury’s (6,587), Next (2,199) oraz ASOS (1,875). Z kolei największą popularnością wśród poszukiwaczy elektroniki cieszyły się Amazon (4,344 miliarda USD obrotu wyłącznie z tej kategorii), Apple (2,289) i Currys (1,527).


Czy warto rozważyć sprzedaż internetową w UK?

Z pewnością jest to kierunek ekspansji wymagający o wiele większego nakładu pracy – ze względu na Brexit polscy przedsiębiorcy planując sprzedaż internetową w UK muszą przygotować się na eksport poza granice wspólnoty, a tym samym obejść się bez większość wprowadzonych przez nią udogodnień, takich jak chociażby WSTO czy OSS. Niemniej, co wynika z wielu przytoczonych powyżej danych i raportów, kraj ten charakteryzuje się wysoko rozwiniętą świadomością e-commerce, a udział e-handlu w całości detalicznego obrotu towarów jest w nim najwyższy spośród państw Starego Kontynentu. Warto także przypomnieć, że czołowym graczem jest tam Amazon, co znacząco ułatwia ekspansję sprzedawcom prowadzącym dotychczas działania na marketplace na terenie Unii Europejskiej.

gonito

Autorem artykułu jest Gonito - Marketplace Navigator

Gonito to zespół ekspertów z branży e-commerce, który wspiera w obsłudze i skalowaniu sprzedaży na światowych marketplace’ach w 9 językach na 20 rynkach przez 365 dni w roku.

Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub amavat® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną amavat® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Potrzebują Państwo pomocy?

Mogą Państwo porozmawiać z Customer Relations Consultant dla sprzedawców internetowych. Nasz ekspert postara się szybko odpowiedzieć.

Iza
Michał
Sales Specialist

endepl

Tel. kom.: +48 539 065 306
Kontakt: Wyślij e-mail

Iza
Iza
Business Development Manager

enpl

Tel. kom.: +48 532 566 957
Kontakt: Wyślij e-mail

Archiwum

Webinary i szkolenia