Baza wiedzy: Księgowość e-commerce i VAT Compliance

Zwrot z zagranicy dla sprzedawców e-commerce

Zwrot VAT z zagranicy dla sprzedawców e-commerce

/
Data04 sty 2024
/

Zwrot VAT EU dla sprzedawców e-commerce. Podmioty w branży e-commerce, od momentu dokonania rejestracji podatkowej, są zobowiązane do składania okresowych deklaracji VAT. Częstotliwość ich składania oraz rodzaj są różne w danych państwach. Jednak każdy podmiot e-commerce, z siedzibą w Polsce, w ramach prowadzonej księgowości e-commerce może także ubiegać się o zwrot podatku VAT EU. Kto dokładnie może ubiegać się o zwrot VAT EU w księgowości dla e-commerce i na jakich zasadach? Jakich wydatków może dotyczyć zwrot VAT z zagranicy? Sprawdźcie!

Każdy polski przedsiębiorca, który jest czynnym płatnikiem podatku VAT w kraju, a zarazem siedziba wykonywanej przez niego działalności zlokalizowana jest w Polsce, ma prawo ubiegać się o zwrot zapłaconego, przy zakupie towarów lub usług w krajach Unii Europejskiej, podatku VAT. Dotyczy to także branży i księgowości e-commerce. Zasada neutralności VAT oraz reguła unikania podwójnego opodatkowania gwarantują podmiotom obciążonym podatkiem w cenie nabywanych towarów i usług, zwrot VAT z UE, w identycznym zakresie, w jakim mogą ten podatek odzyskiwać osoby z danego państwa członkowskiego.


Nowości w zakresie zwrotu VAT EU – VAT-Refund i SLIM VAT 3

Zmiana Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie wniosków o zwrot podatku od wartości dodanej naliczonego w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej sprawiła, że od 1 lipca 2021 r. w zakresie szczególnej procedury zwrotu podatku VAT (VAT-Refund), w zakładce e-Deklaracje VAT, została opublikowana nowa wersja formularza VAT-REF, uwzględniająca zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług w związku z wprowadzeniem pakietu VAT e-commerce.

14 kwietnia 2023 r. Sejm uchwalił ustawę pod potoczną nazwą „SLIM VAT 3”. Większość przewidzianych w niej zmian weszła w życie od 1 lipca 2023 r. Najważniejsza nowość to zmniejszenie rygoru warunków otrzymania zwrotu VAT w terminie 15 dni.

Dla podmiotów, które umożliwiają płatności przy użyciu instrumentu płatniczego, np. terminala, ustawodawca przewidział bonus. Urząd skarbowy jest obowiązany dokonać zwrotu VAT w terminie 15 dni, licząc od dnia, w którym upłynął termin do złożenia JPK_V7, w przypadku:

  • złożenia deklaracji, w której podatnik wykazał zwrot różnicy podatku;
  • złożenia korekty deklaracji, w której podatnik wykazał zwrot różnicy podatku, jeżeli jej złożenie nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji;
  • gdy w terminie 15 dni od dnia złożenia korekty deklaracji, w której podatnik wykazał zwrot różnicy podatku, jeżeli jej złożenie nastąpiło po upływie terminu do złożenia deklaracji.

Zwrot VAT EU w księgowości e-commerce. Kto może się ubiegać o zwrot VAT?

O zwrot zagranicznego podatku VAT może się ubiegać każdy podmiot, w tym działający w branży e-commerce, który:

  • nie ma siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu w kraju UE, w którym dokonał nabycia a jednocześnie ma taką siedzibę w innym państwie w Unii Europejskiej;
  • jest czynnym podatnikiem VAT;
  • nie dokonuje wyłącznie sprzedaży zwolnionej z VAT, ani nie korzysta ze zwolnienia VAT podmiotowego.

Zwrotu VAT EU w księgowości e-commerce nie mogą bowiem uzyskać sprzedawcy e-commerce, jeżeli prowadzą oni wyłącznie działalność zwolnioną z VAT, niezależnie od tego, czy wynika to z określonych czynności, czy też z obrotów nieprzekraczających rocznie 200 tys. złotych. Skorzystać ze zwrotu VAT EU może każdy inny podatnik, prowadzący jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na jej cel i rezultaty.


Warunki zwrotu podatku VAT EU i procedura złożenia wniosku VAT-REF w księgowości e-commerce

Na podstawie dyrektywy 2008/9/WE z dnia 12 lutego 2008 r., określającej warunki, jakie trzeba spełnić, aby ubiegać się o zwrot podatku VAT z Unii Europejskiej, procedura zwrotu dostępna jest dla przedsiębiorców, którzy są zarejestrowanym czynnym płatnikiem podatku VAT w Polsce a ich siedziba znajduje się w Polsce.

Zgodnie z założeniami tej dyrektywy cała procedura zwrotu podatku, tzw. Value-Added Tax Refund, jest przeprowadzana przez internet. Wniosek o zwrot VAT EU należy złożyć na formularzu VAT-REF elektronicznie, w systemie e-Deklaracje. Wysłany wniosek VAT-REF potwierdza Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO). Następnie zostaje on przekazany do polskiego systemu VAT-REFUND, gdzie w ciągu 72 godzin otrzymuje właściwy numer referencyjny.

Złożony elektronicznie wniosek o zwrot VAT z UE w księgowości dla e-commerce jest skierowany, za pośrednictwem naczelnika krajowego urzędu skarbowego, w którym rozlicza się podatnik, do administracji podatkowej kraju członkowskiego, w którym dokonywany był zakup towarów i usług.

Wniosek o zwrot podatku VAT, zapłaconego w krajach Unii Europejskiej, można składać do 30 września roku następującego po roku, którego wniosek dotyczy. Aby móc oczekiwać pozytywnego rozpatrzenia wniosku, należy pamiętać o spełnieniu dwóch warunków:

  • minimalna kwota wnioskowanego zwrotu podatku VAT EU musi wynieść minimum 50 euro na rok lub 400 euro na 3 miesiące;
  • kwotę wnioskowanego zwrotu należy wyrazić w walucie danego kraju.

Wstępna weryfikacja wniosków o zwrot VAT EU odbywa się w polskich organach podatkowych. Następnie wniosek, drogą elektroniczną w ciągu 15 dni, trafia do administracji podatkowej odpowiedniego kraju UE. Ma on na wydanie decyzji 4 miesiące, a jeśli dojdzie do konieczności uzupełnienia niezbędnych informacji, proces ten ulegnie wydłużeniu do 6-8 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Zwrot realizowany jest nie później, niż w terminie 10 dni roboczych od upływu tych terminów. Za opóźnienia należą się odsetki. W przypadku decyzji negatywnej, istnieje możliwość odwołania się.

We wniosku o zwrot VAT z UE w księgowości dla e-commerce należy wskazać państwo członkowskie, w którym został naliczony podatek. We wniosku, w postaci kodu a czasem także opisu, określa się rodzaj prowadzonej działalności. Wniosek musi także zawierać informacje o rachunku bankowym, na który ma zostać dokonany zwrot VAT UE.

Przy procedurze zwrotu VAT UE w księgowości e-commerce, we wniosku należy także wskazać rodzaj importowanych oraz nabytych towarów lub usług. Klasyfikuje się je według specjalnych kodów. Wśród takich towarów znajdują się m.in.:

  • nabycie paliwa;
  • wynajem środków transportu i inne wydatki związane ze środkami transportu;
  • opłaty drogowe i inne związane z użytkowaniem dróg;
  • koszty podróży (opłaty za taksówki, transport publiczny);
  • koszty zakwaterowania;
  • koszty żywności, napojów i usług restauracyjnych;
  • opłaty za wstęp na targi i wystawy;
  • wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkowe i reprezentacyjne;
  • inne (narzędzia, części, naprawy, artykuły biurowe).

Czasem należy dookreślić poszczególne towary w ramach pod-kodów. W dodatku, gdy towary lub usługi były jedynie w części wykorzystane do prowadzenia działalności podmiotu e-commerce, która stanowi podstawę do otrzymania zwrotu podatku VAT EU, w księgowości e-commerce należy szczegółowo określić proporcję/udział procentowy, za który możliwy jest zwrot VAT z zagranicy.


Zwrot VAT UE w księgowości e-commerce – preferencje państw członkowskich

W całej procedurze zwrotu VAT EU dla sprzedawców internetowych w księgowości dla e-commerce należy pamiętać, że kraje członkowskie Unii Europejskiej mogą ustalać własne preferencje dotyczące szczegółowych zasad zwrotu podatku od towarów i usług, polegające m.in. na okresach zwrotów, opisów działalności, wymaganych pod-kodów czy kopii dokumentów.

Szczegółowe informacje o preferencjach państw członkowskich UE można znaleźć w zakładce Administracja Podatkowa na stronie Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl.


VAT-REF i zwrot VAT EU w księgowości dla e-commerce – skorzystaj z naszej pomocy!

Złożony proces zwrotu podatku VAT EU w księgowości e-commerce może powodować wiele komplikacji. Dlatego warto skorzystać z profesjonalnego biura rachunkowego, specjalizującego się w księgowości i rozliczaniu podmiotów e-commerce.

Dzięki współpracy z nami, maksymalnie szybko odzyskacie zwrot VAT EU. Prowadząc Waszą księgowość e-commerce rozliczymy podatki, w tym podatek VAT a następnie przygotujemy i złożymy wniosek VAT-REF, określając rodzaje towarów i usług, za które należy się zwrot VAT z zagranicy. Zajmiemy się całym procesem, aż do otrzymania przez Was należnego zwrotu z podatku VAT EU w branży e-commerce.
Kompleksowa księgowość ecommerce


Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące zwrotu podatku VAT EU na rynku e-commerce i naszej księgowości e-commerce, zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami: kontakt – amavat®.

Zespół amavat®

gonito

Autorem artykułu jest zespół amavat®

amavat® jest jedną z wiodących kancelarii świadczącą usługi kompleksowej księgowości dla polskich firm z branży e-commerce oraz VAT Compliance w całej Unii Europejskiej, w Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. Firma oferuje również autorską innowacyjną aplikację, łącząc księgowość z rozwiązaniami IT, pozwalającymi na optymalizację procesów księgowych oraz na integracje z największymi marketplace'ami takimi jak Allegro i Kaufland oraz integratorem jak BaseLinker.

Zadaj pytanie »
Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub amavat® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną amavat® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Potrzebują Państwo pomocy?

Mogą Państwo porozmawiać z Customer Relations Consultant dla sprzedawców internetowych. Nasz ekspert postara się szybko odpowiedzieć.

Iza
Iza
Business Development Manager

enpl

Tel. kom.: +48 532 566 957
Kontakt: Wyślij e-mail

Iza
Michał
Sales Specialist

endepl

Tel. kom.: +48 539 065 306
Kontakt: Wyślij e-mail

Archiwum

Webinary i szkolenia