Baza wiedzy: Księgowość e-commerce i VAT Compliance

VAT Compliance dla e-commerce | amavat

/
Data02 Lut 2024
/

VAT Compliance dla sprzedawców e-commerce – rozliczaj poprawnie podatek VAT w całej UE. E-commerce to jedna z najszybciej rozwijających się branż na świecie. Sklepy internetowe z roku na rok zdobywają coraz większą liczbę klientów. Jednak, aby sprostać tempu rozwoju w branży e-commerce, bardzo ważne jest, aby prawidłowo rozliczać podatek VAT i VAT UE. Z pomocą może przyjść tu profesjonalne biuro rachunkowe z usługą VAT Compliance. Czym ona jest, jakie niesie ze sobą korzyści i dlaczego warto skorzystać z outsourcingu VAT Compliance?

Rozliczenie i ewidencja podatku VAT dla branży e-commerce to duże wyzwanie. Wpływa na to m.in. różnorodność przepisów w różnych krajach, do których prowadzona jest sprzedaż online, zmienne stawki podatkowe, obowiązek dokumentacji i raportowania, częste nowelizacje prawne i zmiany przepisów oraz próg określający limit sprzedaży, po przekroczeniu którego w danym kraju należy zarejestrować się i rozliczyć VAT. Dlatego dla podmiotów e-commerce dobrym rozwiązaniem może być kompleksowa usługa VAT Compliance.


VAT Compliance dla sprzedawców online – co to takiego?

VAT Compliance to zbiór zasad i procedur, które muszą być przestrzegane przez przedsiębiorców, dokonujących sprzedaży produktów lub usług podlegających opodatkowaniu VAT. Kompleksowo określa rozwiązania, w jakich firmy raportują, rozliczają i przekazują podatek VAT do właściwych organów podatkowych.

Dla sprzedawców e-commerce skorzystanie z VAT Compliance oznacza prawidłowe rozliczanie VAT od transakcji międzynarodowych, zgodność z lokalnymi regulacjami podatkowymi w krajach, gdzie prowadzą sprzedaż, a tym samym pewność co do przeprowadzonych rozliczeń i możliwość skupienia się wyłącznie na prowadzeniu własnego biznesu.

W zakres usługi VAT Compliance wchodzi m.in.:

  • zbieranie, przechowywanie oraz archiwizowanie dokumentów związanych z transakcjami;
  • weryfikacja numerów VAT klientów;
  • prawidłowe rozliczanie VAT od zakupów i sprzedaży;
  • rejestracja i wyrejestrowanie do VAT i VAT UE (w tym także dla podmiotów spoza Unii);
  • regularne sporządzanie i składanie deklaracji VAT oraz VAT UE;
  • przygotowanie dokumentacji do zwrotu VAT;
  • monitorowanie progów INTRASTAT w poszczególnych krajach;
  • rejestracja i prowadzenie rozliczeń VAT w ramach procedury VAT-OSS;
  • doradztwo podatkowe i w zakresie optymalizacji podatku VAT i VAT UE;
  • rejestracja w systemie EORI dla sprzedawców e-commerce;
  • zgłoszenie do VAT UE po terminie i wsteczne rozliczenia VAT;
  • wyjaśnianie spraw i reprezentacja przed urzędami skarbowymi w całej Europie.

Usługa VAT Compliance w ramach księgowości dla e-commerce stanowi niezbędne i bardzo pomocne narzędzie dla wszystkich podmiotów e-commerce. Nie ogranicza się ona jedynie do rozliczania VAT, ale jest kompleksowym zestawem rozwiązań i doradztwa podatkowego w branży e-commerce. Z VAT Compliance warto skorzystać na każdym etapie rozwoju sklepu internetowego, zarówno przy jego zakładaniu i rejestracji VAT, jak i na późniejszych etapach, podczas ekspansji na rynki międzynarodowe i otwarcia swojej sprzedaży na nowe kraje.


VAT Compliance: obowiązek rejestracji jako podatnik VAT w innym kraju UE

Firma prowadząca sklep internetowy ma obowiązek zarejestrować się do VAT UE w Europie poza krajem, w którym ma siedzibę, gdy spełnia jeden z poniższych warunków:

  • osiąga sprzedaż powyżej określonego limitu i nie jest zarejestrowany do procedury VAT-OSS. Obowiązujący od lipca 2021 r. limit sprzedaży wysyłkowej do osób fizycznych w ramach pakietu VAT e-commerce wynosi 10 000 euro netto dla wszystkich krajów UE w skali roku.
  • magazynuje towar w kraju poza krajem swojej siedziby. Nawet, jeśli jest to magazyn wynajmowany lub w ramach takich modeli jak np. Amazon FBA.

Amazon FBA a rejestracja VAT i deklaracja VAT w VAT Compliance

Amazon FBA (Fulfillment by Amazon) to innowacyjna usługa, która umożliwia sprzedawcom sklepów internetowych outsourcing procesu logistyki i magazynowania. Wiąże się ona jednak również ze spełnieniem odpowiednich wymogów podatkowych, realizowanych m.in. w ramach usługi VAT Compliance.

Zatem rejestracja do VAT w kraju, w którym podmiot e-commerce prowadzi działalność, jest niezbędna w przypadku usługi Amazon FBA. W zależności od lokalizacji magazynu Amazon, podmiot e-commerce powinien zarejestrować się jako płatnik VAT w tym kraju, w którym przechowywany jest towar w ramach Amazon FBA. Proces rejestracji różni się w zależności od kraju, dlatego warto skorzystać z usługi VAT Compliance, w ramach której zajmie się nim profesjonalne biuro i eksperci podatkowi. Warto pamiętać też, że taki proces może trwać od kilku do nawet kilkunastu tygodni w zależności od kraju, stąd też dobrze zaplanować to wcześniej.


Kompleksowa usługa VAT Compliance dla biznesów e-commerce – korzyści

Korzystając z usługi VAT Compliance dla e-commerce, firma osiąga wiele korzyści. Do najważniejszych należą:

  • pewność co do prawidłowości i terminowości rozliczeń podatkowych związanych z VAT;
  • optymalizacja kosztów;
  • wygoda i oszczędność czasu;
  • spokój i możliwość skupienia się na prowadzeniu i rozwoju biznesu;
  • dedykowany opiekun klienta
  • doświadczeni doradcy podatkowi z wiedzą zarówno z branży e-commerce, jak i z rynków europejskich;
  • integracja z systemami księgowymi oraz sprzedażowymi podmiotu e-commerce;
  • automatyzacja pobierania danych i dokumentów księgowych
  • szeroki zakres raportowania na potrzeby księgowe i e-commerce
  • kompleksowa obsługa, w tym rejestracja i rozliczenia podatku VAT w Polsce i w Europie, procedury VAT OSS w ramach pakietu VAT e-commerce, obsługę kadrowo-płacową, raportowanie sprzedaży online czy Intrastat;
  • 38 biur na terenie całej Europy;
  • pełna odpowiedzialność profesjonalnego biura za rozliczenia podatku VAT i VAT UE;
  • portal Klienta – zdalny, całodobowy dostęp w czasie rzeczywistym do dokumentów w chmurze;
  • Customer Information, w którym podmiot e-commerce jest na bieżąco informowany o najnowszych zmianach prawnych i podatkowych.

VAT Compliance – skorzystaj z profesjonalnego biura rachunkowego! Dlaczego warto wybrać amavat®?

E-commerce przekracza granice a firmy z tej branży oferują swoje usługi i towary na całym świecie. W związku z tym, powierzając sprawy podatkowe zewnętrznemu podmiotowi, warto, żeby miał on zagraniczne kontakty, był członkiem odpowiednich organizacji biznesowych, posiadał sieć biur i specjalistów w całej Europie oraz dysponował międzynarodowymi certyfikatami, potwierdzającymi jego umiejętności i potencjał.

VAT Compliance natomiast to niezbędny element prowadzenia biznesu e-commerce. Wdrożenie tej usługi pomoże uniknąć wielu problemów prawno-finansowych, pozwoli mieć pewność co do prawidłowości rozliczeń podatkowych VAT a tym samym przełoży się na rozwój biznesu i zyskanie zaufania klientów. Dlatego warto skorzystać z usługi VAT Compliance, współpracując z profesjonalnym biurem rachunkowym.

Takim biurem jest amavat®! Mamy 7-letnie doświadczenie na rynku e-commerce i sieć 38 biur w całej Europie. Dysponujemy profesjonalnym zespołem doradców podatkowych dla branży e-commerce i oferujemy kompleksową usługę VAT Compliance.

Dzięki amavat®, możesz skupić się na prowadzeniu swojej działalności e-commerce, mając pewność, że wszystkie sprawy związane z rachunkowością i podatkami zostaną należycie załatwione. Nasza wiedza i doświadczenie pozwalają zadbać o Twoje finanse, zapewniając Ci spokój i czas na to, co robisz najlepiej – rozwijanie swojego biznesu!

VAT Compliance Services for e-commerce across the EU


Jeżeli prowadzisz działalność e-commerce i szukasz kompleksowej oraz unikatowej usługi VAT Compliance, zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami: kontakt – amavat®.

Zespół amavat®

gonito

Autorem artykułu jest zespół amavat®

amavat® jest jedną z wiodących kancelarii świadczącą usługi kompleksowej księgowości dla polskich firm z branży e-commerce oraz VAT Compliance w całej Unii Europejskiej, w Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. Firma oferuje również autorską innowacyjną aplikację, łącząc księgowość z rozwiązaniami IT, pozwalającymi na optymalizację procesów księgowych oraz na integracje z największymi marketplace'ami takimi jak Allegro i Kaufland oraz integratorem jak BaseLinker.

Zadaj pytanie »
Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub amavat® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną amavat® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Potrzebują Państwo pomocy?

Mogą Państwo porozmawiać z Customer Relations Consultant dla sprzedawców internetowych. Nasz ekspert postara się szybko odpowiedzieć.

Dominika
Dominika
International Sales Manager
dla sprzedawców internetowych
ds. nowych klientów

Archiwum