Baza wiedzy: Księgowość e-commerce i VAT Compliance

Rejestracja do VAT w Niemczech

Najnowsze informacje o procedurze rejestracji do VAT w Niemczech

/
Data20 Lut 2024
/

Każdy przedsiębiorca e-commerce planujący ekspansję na rynki zagraniczne musi zdawać sobie sprawę, że wiąże się to z koniecznością spełnienia obowiązków podatkowych, które mogą znacząco różnić się w zależności od państwa, w którym sklepy internetowe prowadzą swoją działalność lub do którego wysyłają swoje produkty. Jak obecnie wygląda rejestracja i rozliczanie podatku VAT w Niemczech? W tym artykule znajdziecie wszystkie odpowiedzi!

Na wstępie dla przypomnienia kilka informacji o podstawowych informacjach, jakie należy wiedzieć o VAT w Niemczech. Podatek VAT w Niemczech znany jest jako Mehrwertsteuer lub Umsatzsteuer. Niemiecki system VAT regulują dyrektywy unijne, które obowiązują we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej.


Obowiązek rejestracji do VAT w Niemczech

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami rejestracja VAT w Niemczech obowiązuje podmioty e-commerce, które:

  • korzystają w Niemczech z magazynu na potrzeby wysyłki towarów do klientów;
  • prowadzą sprzedaż internetową bezpośrednio na rzecz konsumentów niemieckich powyżej limitu 10 000 euro w ujęciu rocznym (limit łączny dla wszystkich krajów UE) i nie korzystają z rozliczenia VAT OSS;
  • importują towary na rynek niemiecki spoza Unii Europejskiej lub eksportują towary poza Unię Europejską;
  • dokonują zakupu i sprzedaży towarów na terytorium Niemiec.

Rejestracja do VAT w Niemczech dla sprzedawców internetowych – procedura według przepisów w 2024 roku

Rejestracji do VAT w Niemczech sklepy internetowe mogą dokonać korespondencyjnie. Przede wszystkim należy wybrać niemiecki urząd skarbowy, w którym firma z branży e-commerce dokona rejestracji jako niemiecki podatnik VAT. Wybór odpowiedniego urzędu w Niemczech zależy od litery, na którą rozpoczyna się nazwa podmiotu e-commerce:

  • dla liter od A do G – Urząd Skarbowy w Hameln;
  • dla liter od H do L – Urząd Skarbowy w Oranienburgu;
  • dla liter od M do R – Urząd Skarbowy w Cottbus;
  • dla liter od S do Ź – Urząd Skarbowy w Noerdlingen.
  • Na stronach internetowych każdego z powyższych urzędów znajdują się niezbędne informacje dot. procedury rejestracji do niemieckiego VAT. Część informacji jest podana w języku polskim.

Podmiot e-commerce, chcąc stać się niemieckim podatkiem VAT, musi przygotować dokumenty niezbędne do rejestracji VAT w Niemczech. Lista takich dokumentów może się różnić w zależności od urzędu czy przedstawiciela, który składa wniosek. Należy jednak przygotować się, że trzeba będzie przedłożyć odpowiednich dokumentów:

  1. Umowa spółki / statut.
  2. Kopia wyciągu z KRS lub innego adekwatnego rejestru, np. CEIDG.
  3. Aktualne zaświadczenie z Urzędu Skarbowego, że firma jest aktywnym płatnikiem VAT UE w Polsce.
  4. Kopia paszportów lub dowodów osobistych udziałowców i osób upoważnionych do reprezentacji.
  5. Przykładowe faktury wystawiane na odbiorców z Niemiec.
  6. Zaświadczenie Statusu Osoby Podlegającej Opodatkowanie.
  7. Zgoda na kontakt z US w celu uzyskania numeru USt-IdNr.

Podatek VAT w Niemczech -– obowiązujące w 2024 roku niemieckie numery i stawki VAT

W Niemczech funkcjonują dwa numery VAT.

  • W pierwszej kolejności, po udanej rejestracji, podmiot e-commerce uzyskuje obowiązkowy Steuernummer (10-11 cyfr), czyli odpowiednik polskiego NIP. Używany jest on w deklaracjach VAT oraz podczas audytów czy przy codziennej korespondencji z urzędem skarbowym.
  • Drugim numerem VAT w Niemczech jest Umsatzsteuer-Identifikationsnummer (USt-IdNr. – przedrostek DE oraz 9 cyfr), będący odpowiednikiem numery VAT UE. Jest on dobrowolny i przeznaczony dla podatników niemieckich dokonujących transakcji wewnątrzwspólnotowych na obszarze Unii Europejskiej. Numer ten jest widoczny w systemie VIES. O USt-IdNr.

Stawki podatku VAT w Niemczech obowiązujące w 2024 roku:

  • 19% – podstawowa stawka niemieckiego podatku VAT (Umsatzsteuer).
  • 7% – obniżona stawka podatku VAT. Dotyczy wybranych artykułów spożywczych, sprzętu medycznego dla osób niepełnosprawnych, krajowych przewozów pasażerskich, materiałów prasowych, książek, e-booków, audiobooków, uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych i sportowych, krótkoterminowego zakwaterowania w hotelu oraz innych określonych towarów i usług.
  • 0% – zerowa stawka podatku VAT. Dotyczy głównie transportu wewnątrzwspólnotowego i międzynarodowego, z pewnymi wyjątkami.

Podatek VAT w Niemczech – obowiązek składania deklaracji VAT

Zgodnie z obowiązującymi w 2024 roku przepisami, wszystkie podmioty e-commerce zarejestrowane w Niemczech jako podatnik VAT, zobligowane są do złożenia deklaracji rocznej. Jednocześnie rozliczenia VAT dokonywane są, w zależności od dochodów, miesięcznie lub kwartalnie.

Jeżeli dochód nie przekroczył kwoty 7500 euro w poprzednim roku, deklaracje można składać co kwartał, w przeciwnym wypadku należy to robić co miesiąc. Nieprzekroczenie progu nawet 1000 euro (w poprzednim roku kalendarzowym) odwołuje obowiązek składania deklaracji miesięcznych lub kwartalnych od nowego roku. Termin składania deklaracji VAT oraz regulowania ewentualnych płatności z tytułu podatku VAT mija 10. dnia miesiąca następującego po upływie okresu rozliczeniowego.

Wszystkie rozliczenia VAT w Niemczech dokonywane są wyłącznie elektronicznie, z wykorzystaniem aplikacji ELSTER Formular. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej www.elster.de.

Za nierozliczenie lub spóźnione rozliczenie niemieckiego podatku VAT w księgowości dla e-commerce mogą być naliczane odsetki lub kary – od 1% wymaganego podatku do nawet 25 tys. euro.


Podatek VAT W Niemczech a procedura VAT OSS

Rozliczać podatek VAT w Niemczech można także z wykorzystaniem specjalnej procedury VAT OSS. Daje ona możliwość rozliczenia podatku VAT wynikającego ze sprzedaży towarów na odległość w całej Unii Europejskiej i korzystać z niego mogą zarówno podmioty e-commerce z krajów członkowskich UE, jak i z krajów trzecich. Należy jednak pamiętać, że VAT OSS nie ma jednak zastosowania w przypadku sprzedaży B2B oraz sprzedaży lokalnej.


Rynek e-commerce w Niemczech – najważniejsze ciekawostki za 2022-2023 rok

  • Niemcy są obecnie czwartą największą gospodarką na świecie.
  • Liczba użytkowników e-commerce w Niemczech wynosi około 70 milionów.
  • Niemcy wydają rocznie średnio 2088 euro na zakupy w sieci, co jest piątym najwyższym wynikiem w Europie.
  • Prawie 42% e-konsumentów w Niemczech wkłada produkty do wirtualnych koszyków i składa zamówienia każdego tygodnia.
  • Największe sklepy i platformy handlowe w Niemczech to: Amazon.de, Otto.de i Zalando.de
  • 15% całkowitej wartości zakupów transgranicznych jest generowane przez Niemcy
  • Rynek płatności w sklepach online w Niemczech jest zdominowany przez PayPal. Ponad 90 proc. niemieckich kupujących przynajmniej raz w roku dokonała płatności za jego pomocą.
  • W 2022 r. Niemcy wydali na zakupy w Internecie 111 mld euro.
  • Najchętniej kupowanymi na niemieckim rynku e-commerce produktami są: odzież, elektronika oraz meble.

Jeżeli prowadzisz działalność e-commerce i szukasz kompleksowej oraz unikatowej usługi VAT Compliance, zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami: kontakt – amavat®.

Zespół amavat®

Bartosz Moch

Wydawca, Sekretarz redakcji, Copywriter getsix® i amavat®. Dziennikarstwo, media, tworzenie contentu, dbanie o wizerunek, PR i prowadzenie ambitnych projektów to jego pasje. Specjalizacja E-commerce na rynku UK.

LinkedIn logo
Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub amavat® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną amavat® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Potrzebują Państwo pomocy?

Mogą Państwo porozmawiać z Customer Relations Consultant dla sprzedawców internetowych. Nasz ekspert postara się szybko odpowiedzieć.

Dominika
Dominika
International Sales Manager
dla sprzedawców internetowych
ds. nowych klientów

Archiwum