Baza wiedzy: Księgowość e-commerce i VAT Compliance

Intrastat na Węgrzech: Kogo dotyczy i jakie są obowiązki?

Intrastat na Węgrzech: Kogo dotyczy i jakie są obowiązki?

/
Data23 wrz 2024
/

Na Węgrzech za zarządzanie i nadzorowanie systemu Intrastat odpowiedzialny jest Központi Statisztikai Hivatal (KSH), czyli Centralny Urząd Statystyczny. W artykule przybliżymy, jak wygląda proces składania deklaracji Intrastat na Węgrzech, jakie są progi obowiązku zgłaszania oraz jakie konsekwencje grożą za niewywiązanie się z tego obowiązku.


Ogólne informacje i organy kompetentne

Od 1 stycznia 2018 roku przedsiębiorcy zobowiązani do składania deklaracji Intrastat na Węgrzech muszą to robić drogą elektroniczną, korzystając z platformy ELEKTRA, zarządzanej przez Centralny Urząd Statystyczny. Komunikacja z urzędem odbywa się głównie przez internet, a wszystkie wymagane informacje oraz kontakt można znaleźć na stronie KSH. Wszelkie pytania i problemy można kierować na adres email: intrastat@ksh.hu.


Progi obowiązku zgłaszania w systemie Intrastat

Przedsiębiorstwa, które przekroczą określone progi wartościowe w ciągu 12 miesięcy, są zobowiązane do składania deklaracji Intrastat. Centralny Urząd Statystyczny na Węgrzech powiadamia przedsiębiorców o tym obowiązku, a po otrzymaniu takiego zawiadomienia, firma musi zarejestrować się na platformie ELEKTRA, podając pierwszy 8-cyfrowy segment swojego numeru VAT oraz adres email. Następnie Urząd przydziela przedsiębiorcy dane do logowania, czyli nazwę użytkownika i hasło.

Progi zgłaszania na Węgrzech różnią się w zależności od rodzaju transakcji. Przedsiębiorcy muszą składać deklaracje Intrastat zgodnie z następującymi progami:

Wysyłki towarów:

  • Szczegółowe deklaracje: powyżej 15 miliardów HUF
  • Uproszczone deklaracje: powyżej 150 milionów HUF

Przywóz towarów:

  • Szczegółowe deklaracje: powyżej 5,5 miliarda HUF
  • Uproszczone deklaracje: powyżej 270 milionów HUF

Warto pamiętać, że w przypadku towarów wysyłanych lub odbieranych w celu przetworzenia, szczegółowe deklaracje są wymagane już po przekroczeniu wartości 150 milionów HUF (dla wysyłek) i 270 milionów HUF (dla przywozów).

Stawki Intrastat obowiązujące w innych krajach Europy znajdziesz na naszej stronie: Aktualne progi Intrastat i stawki podatku VAT w Europie.


Okresy sprawozdawcze i terminy składania deklaracji

Deklaracje Intrastat muszą być składane co miesiąc, a termin ich złożenia przypada na 15. dzień miesiąca następującego po okresie sprawozdawczym. Jeśli termin ten przypada na weekend lub dzień ustawowo wolny od pracy, deklarację można złożyć w najbliższym dniu roboczym.


Zwolnienia z obowiązku zgłaszania od 2025 roku

Od 2025 roku planowane jest wprowadzenie zwolnień dla niektórych „zaufanych” podatników z obowiązku zgłaszania danych dotyczących przywozów w ramach Intrastat. KSH zamierza wprowadzić system redukcji obciążenia związanego z dostarczaniem danych dla małych i średnich przedsiębiorstw. W celu uzyskania zwolnienia konieczne będzie spełnienie określonych warunków dotyczących jakości danych.


Sposób składania deklaracji

Deklaracje Intrastat na Węgrzech mogą być składane wyłącznie drogą elektroniczną, za pośrednictwem portalu ELEKTRA. Platforma ta funkcjonuje od stycznia 2019 roku i od tego czasu stanowi jedyną akceptowalną formę składania deklaracji.


Korekty deklaracji

Jeśli złożona deklaracja Intrastat zawiera błędy, przedsiębiorca zobowiązany jest do złożenia korekty. Korekta jest wymagana, jeśli różnica między zadeklarowaną kwotą a faktyczną wartością na fakturze przekracza 100 000 HUF lub 0,1% wartości faktury.


Deklaracje zerowe

W sytuacji, gdy przedsiębiorstwo jest zobowiązane do składania miesięcznych deklaracji Intrastat, ale w danym miesiącu nie dokonało żadnych transakcji wewnątrzunijnych, musi złożyć tzw. deklarację zerową. Jest to obowiązkowe w każdym miesiącu, w którym nie miały miejsca ani dostawy, ani przywozy wewnątrzwspólnotowe.


Kary za niezłożenie deklaracji

Za niedopełnienie obowiązku złożenia deklaracji Intrastat mogą być nałożone kary finansowe. Maksymalna wysokość kary wynosi 2 miliony HUF za każdą niezgłoszoną deklarację. Wysokie kary mają na celu zmobilizowanie przedsiębiorców do terminowego i poprawnego wywiązywania się z obowiązków związanych z Intrastatem.


Stawki VAT na Węgrzech

Na Węgrzech podstawowa stawka VAT wynosi aż 27%, co sprawia, że jest to najwyższa tego typu stawka w całej Unii Europejskiej. To znaczące obciążenie podatkowe wpływa na ceny detaliczne większości towarów i usług dostępnych na rynku, od produktów spożywczych, przez elektronikę, aż po usługi hotelowe i kulturalne. Tak wysoka stawka ma bezpośredni wpływ na poziom życia mieszkańców oraz ich siłę nabywczą, co czyni Węgry jednym z krajów o najwyższych kosztach życia w regionie.

Oprócz podstawowej stawki VAT, w węgierskim systemie podatkowym obowiązują także dwie obniżone stawki: 18% oraz 5%. Stawka 18% obejmuje wybrane artykuły spożywcze, takie jak produkty mleczne i zbożowe, a także niektóre usługi kulturalne, jak uczestnictwo w imprezach muzycznych i tanecznych. Natomiast stawka 5% dotyczy kluczowych produktów i usług, które mają istotne znaczenie dla codziennego życia, takich jak nowe nieruchomości mieszkalne, leki, książki, produkty zwierzęce oraz usługi dostępu do internetu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat systemu VAT na Węgrzech, zachęcamy do przeczytania naszego artykułu: Stawki VAT na Węgrzech: Kompleksowy przegląd systemu podatkowego.


Podsumowanie

Obowiązek zgłaszania danych w systemie Intrastat na Węgrzech dotyczy przedsiębiorców, którzy przekraczają określone progi wartościowe w handlu wewnątrzunijnym. Proces zgłaszania odbywa się elektronicznie za pośrednictwem platformy ELEKTRA, a terminy składania deklaracji są ściśle określone. Przestrzeganie tych obowiązków jest niezwykle ważne, gdyż za niedopełnienie mogą być nakładane wysokie kary finansowe. Wprowadzenie planowanych zwolnień dla niektórych podatników od 2025 roku może zmniejszyć obciążenia związane z obowiązkiem raportowania, co stanowi krok w stronę uproszczenia procedur dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Iga Turniak

Junior Process Management & QM Specialist w getsix®, Marketing Assistant getsix® i amavat®. W firmie od marca 2022. Zainteresowana SEO, content marketingiem oraz branżą e-commerce.

LinkedIn logo
Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub amavat® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną amavat® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Potrzebują Państwo pomocy?

Mogą Państwo porozmawiać z Customer Relations Consultant dla sprzedawców internetowych. Nasz ekspert postara się szybko odpowiedzieć.

Iza
Iza
Business Development Manager

enpl

Tel. kom.: +48 532 566 957
Kontakt: Wyślij e-mail

Iza
Michał
Sales Specialist

endepl

Tel. kom.: +48 539 065 306
Kontakt: Wyślij e-mail

Archiwum

Webinary i szkolenia