Baza wiedzy: Księgowość e-commerce i VAT Compliance

E-fakturowanie Rumunia - kary od czerwca i lipca 2024 przy sprzedaży B2B

E-fakturowanie Rumunia – kary od czerwca i lipca 2024 przy sprzedaży B2B (e-invoicing Romania)

/
Data25 Kwi 2024
/

Rumunia, podobnie jak wiele innych krajów, przechodzi przez rewolucję w zakresie sposobu wystawiania faktur. Od 1 stycznia 2024 roku obowiązuje nowe prawo dotyczące e-faktur, wprowadzając obowiązek przesyłania faktur za pośrednictwem systemu elektronicznego dla wszystkich transakcji B2B z podmiotami mającymi siedzibę na terytorium Rumunii. Ta zmiana ma zasadnicze znaczenie dla przedsiębiorstw operujących na rumuńskim rynku, a także dla tych, które prowadzą transakcje z podmiotami rumuńskimi.


Faktury elektroniczne w Rumunii – nowe przepisy w skrócie

  • Data wejścia w życie: Od 1 stycznia 2024 roku e-fakturowanie stało się obowiązkowe dla wszystkich firm z siedzibą w Rumunii oraz dla nierezydentów, którzy są zarejestrowani do celów VAT w Rumunii.
  • Termin przesyłania faktur: Faktury elektroniczne muszą być przesłane do systemu e-Faktura RO w ciągu 5 dni kalendarzowych od daty wystawienia. W przypadku nieprzestrzegania tego terminu, występują określone kary.
  • Okres przejściowy: Od 1 stycznia 2024 roku do 31 maja 2024 roku obowiązuje okres przejściowy, w którym nie nakładane są kary za brak przesyłania faktur. Początkowo, okres przejściowy miał zakończyć się 31 marca, jednak Ministerstwo Finansów ogłosiło jego przedłużenie na kilka dni przed upływem terminu.
  • Kary za naruszenia: Od 1 czerwca 2024 roku za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących terminów wysyłania e-faktur mogą być nakładane grzywny, zależnie od kategorii podatnika:
    • od 5.000 RON do 10.000 RON dla dużych podatników;
    • od 2.500 RON do 5.000 RON dla średnich podatników;
    • od 1.000 RON do 2.500 RON dla innych podmiotów prawnych i osób fizycznych.

  • Kara dla klienta i sprzedawcy: Od 1 lipca 2024 roku wystawienie faktury poza systemem e-fakturowania lub otrzymanie faktury poza tym systemem będzie podlegać karze grzywny w wysokości 15% całkowitej wartości faktury zarówno dla sprzedawcy, jak i dla klienta.

Kto jest objęty nowymi przepisami?

Wszystkie podmioty gospodarcze, bez względu na status podatkowy, są zobowiązane do przestrzegania nowych przepisów dotyczących e-fakturowania w Rumunii. Obowiązek ten obejmuje zarówno podmioty mające siedzibę w Rumunii, jak i nierezydentów zarejestrowanych do celów VAT w tym kraju.

E-faktura w Rumunii jest obowiązkowa wyłącznie w przypadku lokalnej sprzedaży B2B. Oznacza to, że tylko faktury wystawiane z rumuńskiego numeru VAT na inny numer rumuński VAT są objęte nowymi przepisami dotyczącymi e-faktur. Inne rodzaje transakcji, takie jak wewnątrzwspólnotowe nabycie i dostawa towarów, eksport, czy usługi, nadal nie podlegają tym nowym wymogom.


Jak działa proces e-fakturowania?

Faktury muszą być przesyłane do systemu e-Faktura RO w ustandaryzowanym formacie XML. Istnieją dwie główne metody przesyłania faktur: poprzez integrację systemu sprzedażowego z systemem ANAF lub ręcznie, przesyłając plik XML do ANAF w ciągu 5 dni roboczych od daty wystawienia faktury. Faktury są przechowywane przez 60 dni na platformie ANAF, ale zarówno nadawca, jak i odbiorca są zobowiązani do przechowywania ich przez co najmniej 5 lat.

Istnieje jednak problem związany z tym, że rumuński system administracyjny ANAF jest dostępny wyłącznie w języku rumuńskim, co może stanowić pewną przeszkodę w integracji z polskimi systemami. Warto też pamiętać o tym, iż do ręcznego dodania faktur do systemu wymagany jest kwalifikowany podpis elektroniczny.


Podsumowanie

Nowe przepisy dotyczące e-fakturowania w Rumunii niosą istotne konsekwencje dla wszystkich firm operujących na rumuńskim rynku, jak również dla tych prowadzących transakcje z podmiotami rumuńskimi. Nakładają one obowiązek przesyłania faktur za pośrednictwem systemu elektronicznego dla wszystkich transakcji B2B z podmiotami mającymi siedzibę na terytorium Rumunii. Należy zwrócić uwagę na terminy przesyłania faktur, kary za ich nieprzestrzeganie oraz objęcie przepisami wszystkich podmiotów gospodarczych, zarówno tych mających siedzibę w Rumunii, jak i nierezydentów zarejestrowanych do celów VAT w tym kraju. Jako, że e-fakturowanie staje się nieodłącznym elementem funkcjonowania na rumuńskim rynku biznesowym zapoznanie się z nowymi przepisami i dostosowanie się do nich będzie kluczowe dla zachowania zgodności z prawem podatkowym.

W razie pytań lub dodatkowych informacji zachęcamy do kontaktu z naszym zespołem ekspertów, gotowym służyć pomocą i wsparciem: Skontaktuj się z nami – amavat®.

Iga Turniak

Junior Process Management & QM Specialist w getsix®, Marketing Assistant getsix® i amavat®. W firmie od marca 2022. Zainteresowana SEO, content marketingiem oraz branżą e-commerce.

LinkedIn logo
Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub amavat® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną amavat® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Potrzebują Państwo pomocy?

Mogą Państwo porozmawiać z Customer Relations Consultant dla sprzedawców internetowych. Nasz ekspert postara się szybko odpowiedzieć.

Dominika
Dominika
International Sales Manager
dla sprzedawców internetowych
ds. nowych klientów

Archiwum