VAT Compliance dla e-commerce
Prowadzisz biznes e-commerce, sprzedajesz towary online, przechowujesz
lub
dostarczasz
je na terenie Unii Europejskiej? Czy zmagasz się
z zawiłościami przepisów
podatkowych
dotyczących VAT?
Jeśli tak, nie jesteś sam. W amavat® zapewniamy pomoc
indywidualnego
Opiekuna Klienta oraz profesjonalne wsparcie lokalnych doradców podatkowych na
terenie
całej Europy.
Skontaktuj się z naszymi specjalistami
VAT Compliance dla e-commerce w całej UE to proces zapewniania zgodności działalności handlu elektronicznego z unijnymi przepisami dotyczącymi podatku VAT. Obejmuje on przestrzeganie obowiązków związanych z rejestracją VAT, rozliczaniem podatku od sprzedaży towarów oraz składaniem deklaracji VAT we wszystkich krajach członkowskich UE, gdzie prowadzona jest sprzedaż.
Od lipca 2021 roku obowiązuje w UE tzw. One Stop Shop (OSS), który ułatwia sprzedawcom rozliczanie VAT przy transgranicznej sprzedaży B2C (business-to-customer). Dzięki OSS przedsiębiorcy mogą zgłosić i opłacić VAT w jednym kraju nawet jeśli sprzedaż odbywa się do innych państw członkowskich. VAT Compliance wymaga także śledzenia progów sprzedaży, stosowania właściwych stawek VAT oraz prowadzenia odpowiedniej dokumentacji, co jest istotne dla uniknięcia kar i zoptymalizowania procesów podatkowych w działalności międzynarodowej.
Czym się zajmujemy
Rejestracja do VAT w UE
Usługa obejmuje cały proces związany z nadaniem lokalnego numeru identyfikacji podatkowej do celów rozliczania podatku VAT lub jego wyrejestrowaniem.
VAT w
UE dla firm
spoza
Unii
Europejskiej
Przejmiemy wszystkie formalności związane z rozliczeniem i rejestracją do VAT UE dla firm spoza Unii Europejskiej. Jeśli nie posiadasz reprezentacji fiskalnej proponujemy usługę założenia spółki na terenie Polski.
Rejestracja do
VAT OSS dla
rozliczających VAT w
Polsce
i w Niemczech
Zapewniamy kompleksową, dostosowaną do Twoich
potrzeb
obsługę spraw związanych
z obowiązkami wynikającymi
z VAT OSS.
Rozliczanie i
składanie
deklaracji VAT
Twoja firma jest zarejestrowana do VAT w różnych
krajach
Europy?
Rozliczymy Twój VAT i sporządzimy za Ciebie deklaracje w każdym z
krajów,
w którym
jesteś
zarejestrowany.
Raportowanie w systemie INTRASTAT
Oferujemy kompleksową usługę związaną z raportowaniem Intrastat oraz wsparcie przy monitorowaniu progów w UE.
Rejestracja EORI
dla
sprzedawców
e-commerce
Oferujemy profesjonalną usługę rejestracji w systemie
EORI, dostosowaną
specjalnie dla e-commerce. Z
amavat® szybko
i
sprawnie uzyskasz swój unikalny numer EORI.
Doradztwo podatkowe VAT
amavat® oferuje wsparcie w obszarze doradztwa i
zgodności z
przepisami
w zakresie
podatku VAT. Współpracujemy z siecią kancelarii podatkowych w całej
Europie.
Zgłoszenie do VAT
UE po terminie
i wsteczne
rozliczenia VAT
Zarejestrujemy Cię do VAT z datą wsteczną we wszystkich krajach, w których taka rejestracja była wymagana. Złożymy wszystkie zaległe deklaracje rozliczeniowe.
Wsparcie biznesów e-commerce
Kompleksowa obsługa rozliczeń VAT dla e-commerce
Skorzystaj z naszych usług i na zawsze
zapomnij o stresie
związanym
z
rozliczaniem podatku VAT.
rozwijaj firmę w europie
Amazon FBA (Fulfillment by Amazon)
Amazon FBA (Fulfillment by
Amazon) to innowacyjna
usługa,
która umożliwia
sprzedawcom sklepów internetowych outsourcing procesu logistyki i
magazynowania. Jednakże,
wraz
z
dynamicznym rozwojem e-commerce i globalizacją, pojawiają się kwestie
związane z rejestracją
VAT i
składaniem deklaracji podatkowych. Właściwe podejście do tych aspektów
jest kluczowe dla
utrzymania
zgodności z przepisami podatkowymi.
Rejestracja VAT:
Rejestracja VAT w kraju, w którym prowadzisz
działalność, jest niezbędna,
gdy
korzystasz z usługi Amazon FBA. W zależności od lokalizacji Twojego
składu Amazon, możesz
być
zobowiązany do zarejestrowania się jako płatnik
VAT. Proces
rejestracji
różni się w zależności od
kraju, dlatego warto skonsultować się
z ekspertem podatkowym lub
skorzystać z usług
profesjonalnej
firmy, aby zapewnić zgodność z lokalnymi wymogami.
Deklaracja VAT:
Prowadzenie biznesu przy użyciu Amazon FBA wprowadza
dodatkowe wyzwania
związane z
deklaracją VAT. Wartościowe produkty, przemieszczające się między
różnymi krajami, wymagają
precyzyjnej dokumentacji i zgłaszania odpowiednich kwot podatkowych.
Oferujemy
kompleksowe wsparcie
w procesie rejestracji VAT, składaniu deklaracji podatkowych
oraz dostosowaniu się
do
zmiennego
środowiska e-commerce.
Postaw na wygodę
Dzięki naszym usługom możesz skoncentrować się na rozwijaniu swojego biznesu, mając pewność, że kwestie podatkowe są należycie zarządzane.
Napisz do nasEFN, CE czy PAN-EU?
EUROPEJSKA
SIEĆ
DS.
REALIZACJI
Magazyn w JEDNYM kraju i sprzedaż na WSZYSTKICH rynkach Amazon
CENTRALNY PROGRAM EUROPEJSKI
Magazyn w NIEMCZECH, CZECHACH oraz w POLSCE i sprzedaż na WSZYSTKICH rynkach Amazon
PROGRAM
OGÓLNOEUROPEJSKI
Magazyn we WSZYSTKICH centrach realizacji i sprzedaż na WSZYSTKICH rynkach Amazon
Skontaktuj się z naszymi specjalistami
Michał - Sales Specialist
Czy Twoja firma oferuje usługi dla sprzedawców internetowych? Chcesz zaoferować im dodatkowo VAT Compliance i inne usługi powiązane na terenie Europy? Zapraszamy do współpracy partnerskiej:
Wspomagamy rozwój Twojego biznesu
Dedykowany opiekun klienta
Każdy klient ma możliwość współpracy z dedykowanym opiekunem, który doskonale mówi w kilku językach obcych. Dodatkowo, wspiera go cały zespół ekspertów dostępnych do pomocy. Nasi wykwalifikowani doradcy podatkowi są do Twojej dyspozycji we wszelkich kwestiach związanych z podatkiem VAT, a także w przypadku kontroli podatkowych w Europie.
Automatyzacja procesów księgowych
Dzięki automatycznemu pobieraniu danych do rozliczeń podatkowych i możliwości integracji z marketplace’ami czy systemami ERP, możesz zaoszczędzić czas pracy Twojego zespołu e-commerce, a co za tym idzie koszty. Jednocześnie oferowane przez nas rozwiązania IT dają możliwość przygotowania indywidualnych raportów na potrzeby księgowe, jak i działów e-commerce.
Kompleksowa oferta
Możesz liczyć na kompleksową obsługę zarówno księgowości, kadr i płac, jak również rejestracji i rozliczeń VAT ze sprzedaży zagranicznej, rozliczeń sprzedaży wysyłkowej zagranicę w ramach procedury VAT-OSS czy Intrastat. Jednocześnie możesz liczyć na nasze wsparcie we wszystkich krajach Europy, dzięki czemu rozwijając swój e-commerce za granicą, obsługę księgową i VAT będziesz miał w jednym miejscu. Wszystkie niezbędne usługi gromadzimy na Portalu Klienta, by ułatwić i usprawnić zarządzanie finansami Twojego biznesu.
Obsługa Premium
Obsługa Premium obejmuje wsparcie dedykowanego opiekuna klienta wraz z bezpośrednim kontaktem telefonicznym, dostęp do Portalu Klienta 24/7 oraz całodobowy dostęp do informacji podatkowych. Ponadto, klient otrzymuje Customer Information, w którym na bieżąco informujemy o najnowszych zmianach prawnych i podatkowych. Dbamy mocno o standardy szybkiej i rzetelnej odpowiedzi na Twoje pytania i wątpliwości.
Przejrzysty system cenowy
Prezentujemy atrakcyjną politykę cenową, która nie jest uzależniona od ilości dokonywanych transakcji. Udostępniamy różnorodne pakiety dostosowane do wielkości przedsiębiorstw. Możesz być pewny stałych, przejrzystych i stabilnych cen.
Najwyższe standardy bezpieczeństwa
Zapewniamy wsparcie zespołu ekspertów przy kontrolach podatkowych, a także analizę złożonych deklaracji VAT i korektę w razie potrzeby. Zadbamy o terminowość Twoich rozliczeń z urzędami podatkowymi i dopilnujemy, aby nie groziły Ci żadne konsekwencje finansowe. Jednocześnie gwarantujemy bezpieczeństwo Twoich danych, także w ramach naszych automatyzacji i integracji. Masz okazję skorzystać z kilkunastu lat doświadczenia naszego zespołu w księgowości polskiej i zagranicznej.
Z nami nie musisz szukać pośredników
Nasze lokalizacje
Opinie
Indywidualne podejście, automatyzacja procesów oraz kompleksowa
obsługa w zakresie rejestracji i rozliczania podatku VAT, sprawiają, że
jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z amavat®.
Paulina Dziewulska
Główny Księgowy
KAZAR
Firma amavat® to profesjonalne podejście do rozliczania podatku VAT. Usługi kompleksowo rozliczane, zwracana uwaga na wszystkie kwestie z zakresu rozliczania podatku VAT (np. przemieszczanie towarów pomiędzy magazynami Amazona), przypisany indywidualny doradca i szybkość w komunikacji – to wyraźne cechy na PLUS we współpracy z amavat®.
CANPOL
Trafiliśmy do amavat®, ponieważ byliśmy rozczarowani ofertą usług
innego dostawcy. Przekazanie pracy do amavat® przebiegło bezproblemowo we wszystkich
krajach,
w których prowadzimy działalność. Zadbano o wszystkie nasze
potrzeby.
Timo Nicklas
Managing directors
Fashion2need GmbH
amavat® w krótkim czasie zadbał o nasze wymagane rejestracje.
Kolejne zgłoszenia
w różnych krajach były dokonywane niezwłocznie.
Andreas Kremer
Owner
Kremers-Schatzkiste
Nasze rejestracje VAT są dokonywane profesjonalnie i na czas. O sprawozdania wsteczne zwrócono się profesjonalnie do właściwych urzędów finansowych.
Jukka Bruhn
Manager
FDS GmbH
Pracownicy amavat® bardzo kompetentnie odpowiadają na nasze pytania. Nawet skomplikowane problemy są rozwiązywane w sposób satysfakcjonujący.
Mike Meiser
Head of Accounting Department
itenga GmbH
Baza wiedzy
Bądź świadomy aktualizacji w przepisach podatkowych oraz najnowszych tendencji dotyczących rachunkowości w obszarze e-commerce, podatku VAT, a także procedur związanych z VAT Compliance.
Bądź na bieżąco!
Zapisz się do naszych newsletterów
amavat® Information Service
FAQ
Kiedy masz obowiązek rejestracji jako podatnik VAT w innym kraju UE?
Sprzedawca online ma obowiązek zarejestrować się do VAT w Europie poza krajem, w którym ma siedzibę jego firma, gdy spełnia jeden z poniższych warunków:
Warto zaznaczyć, że przepisy dotyczące VAT w Europie mogą się różnić w poszczególnych krajach. Inne też dotyczą krajów Unii Europejskiej, a inne krajów spoza niej. Dlatego zawsze warto skonsultować się z doradcą podatkowym lub organem podatkowym w danym kraju, aby uzyskać dokładne informacje i zrozumieć wszystkie obowiązki podatkowe.
Czy muszę rejestrować się do VAT-OSS?
Procedura VAT OSS czyli tzw. „One stop shop” to dobrowolna metoda rozliczeń VAT przy sprzedaży wysyłkowej dla przedsiębiorców z Unii Europejskiej sprzedających na odległość do klientów B2C. Weszła ona w życie 1 lipca 2021 roku.
Główną zasadą tego systemu jest fakt, że deklaracje i podatek należny jest składany do Urzędu Skarbowego w jednym kraju Unii Europejskiej, i to urząd tego kraju jest odpowiedzialny za przekazanie kwoty do lokalnych Urzędów Skarbowych w innych krajach UE. Rozliczenie za transakcje jest możliwe w jednej deklaracji w walucie euro, a same deklaracje są kwartalne.
Rejestracja nie jest obowiązkowa. Przedsiębiorca ma możliwość, ale nie musi, zarejestrowania się do VAT-OSS zaraz po rozpoczęciu sprzedaży online w krajach EU lub po przekroczeniu progu 10 000 EUR (netto). Co ważne limit jest liczony łącznie dla wszystkich krajów UE i w skali roku.
Dodatkowe informacje znajdziesz na stronie: https://amavat.pl/informacje-o-one-stop-shop-oss/
Czy jak mam VAT lokalny zagranicą to czy mogę być zarejestrowany do VAT-OSS?
Oczywiście. Rejestracja do procedury VAT-OSS nie wyklucza posiadania aktywnego numeru VAT lokalnie w krajach Europy i na odwrót.
Firma z branży e-commerce z siedzibą w Polsce może znaleźć się w sytuacji, w której wysyła towar zarówno ze swojego magazynu w kraju jak i z Niemiec. Skala sprzedaży wysyłkowej jest duża i wie, że szybko przekroczy limit 10 000 EUR netto lub nie chce ryzykować jego przekroczenia bez aktywnej rejestracji VAT-OSS. W takiej sytuacji firma ta ma obowiązek rejestracji do VAT lokalnie w Niemczech i jednocześnie ze względu na sprzedaż wysyłkową zagraniczną do osób fizycznych może zarejestrować się do procedury VAT-OSS.
Czy opłata za rozliczenia VAT jest uzależniona od ilości transakcji?
Nie. W amavat® mamy przejrzysty system cenowy nie uzależniony od ilości transakcji sprzedażowych sprzedawcy online.
Oczywiście kibicujemy każdemu naszemu klientowi, aby jego sprzedaż rosła a biznes się rozwijał, ale skala tej sprzedaży nie ma wpływu na wysokość abonamentu.
Co to jest VAT UE?
Skrót ten oznacza europejski numer NIP, który jest wymagany przy zawieraniu każdej transakcji handlowej na terenie Unii Europejskiej. Aby go otrzymać, należy zarejestrować się jako płatnik VAT w urzędzie skarbowym. W Polsce w tym celu należy wypełnić dokument o nazwie VAT-R.
Natomiast, już po uzyskaniu VAT EU można sprawdzić, czy dana firma zagraniczna jest czynnym płatnikiem. Numer ten pozwala też na uniknięcie opodatkowania danej transakcji według taryfikatora z państwa kontrahenta.
Należy też pamiętać, że firmy, które były zwolnione z podatku VAT, są zobligowane do aktualizacji wcześniej wspomnianego formularza VAT-R.
Jeśli chcesz sprawdzić, czy dany kontrahent jest płatnikiem VAT UE, możesz skorzystać z wyszukiwarki Komisji Europejskiej w postaci internetowego narzędzia VIES.
Co to jest Intrastat i czy muszę go składać?
Intrastat to tak naprawdę lista wszystkich transakcji wewnątrzwspólnotowych dostaw pomiędzy firmą a innymi przedsiębiorstwami. Przedsiębiorca jest zobowiązany przekazywać informację o dokonanych przywozach towarów oraz dokonanych wywozach towarów do krajów Unii Europejskiej. Można powiedzieć, że jest to zasadniczy cel, do którego został stworzony Intrastat.
Jeśli Twoja firma działa na rynkach Unii Europejskiej to jednym z obowiązków Twojej firmy jest składanie deklaracji INSTRASTAT, ale tylko wtedy, gdy wartość obrotów towarowych z krajami UE przekroczy w roku kalendarzowym (sprawozdawczym) lub, co ważne, w roku poprzedzającym rok sprawozdawczy określone progi ustalone w poszczególnych państwach.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, chętnie pomożemy. Zapraszamy do kontaktu.
Co to jest EORI i czy go potrzebujesz?
Numer EORI (Economic Operator’s Registration and Identification), czyli numer Wspólnotowego Systemu Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych. Numer ten muszą posiadać wszystkie podmioty zarejestrowane w UE wysyłające towary do krajów trzecich, oraz podmioty zarejestrowane poza Unią, planujące import towarów do UE.
Istotnym jest, aby ubiegać się o numer EORI zanim rozpoczniesz sprzedaż eksportową lub import towarów pomiędzy Unią Europejską a krajami poza unijnymi. Dlaczego? Ponieważ numer EORI będziesz musiał przedstawić już przy pierwszej operacji celnej.
Numer EORI jest unikalny , jest nadany jednorazowo i obowiązuje na całym terenie UE. Wszystkie nadane numery EORI można weryfikować na stronie https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/eos/eori_validation.jsp?Lang=pl.
Co może warto podkreślić, to w związku z Brexitem, handel pomiędzy Unią Europejską a UK również wymaga od przedsiębiorców posiadania numeru EORI. A nawet potrzebne są dwa nr EORI:
Więcej informacji na ten temat możesz zawsze uzyskać podczas niezobowiązującego kontaktu z jednym z naszych ekspertów.
Ile trwa proces rejestracji do VAT lokalnie w Europie?
Proces rejestracji do VAT w krajach europejskich może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy w zależności od kraju, w którym ma być zarejestrowany VAT oraz od okresu w jakim sam proces ma miejsce.
W Polsce proces rejestracji do VAT przebiega dosyć sprawnie. W pozostałych krajach Europy należy liczyć się z przynajmniej kilkutygodniowym oczekiwaniem na numer VAT od momentu złożenia wniosku o rejestrację. W krajach takich jak Hiszpania i Włochy należy liczyć się nawet z kilkoma miesiącami oczekiwania.
Należy też pamiętać, że w okresie wakacyjnym często ten proces jest spowolniony przez okres urlopowy w urzędach. Podobnie może być w IV kwartale roku, kiedy e-commerce notuje największe obroty i chętnych ro ekspansji zagranicznej, a co za tym idzie do rejestracji VAT zagranicą, jest więcej.
Ile trwa proces rejestracji do VAT-OSS?
Proces rejestracji do procedury VAT-OSS zajmuje kilka dni roboczych od momentu złożenia wniosku.
Należy pamiętać, że w przeciwieństwie do VAT krajowego, w przypadku VAT-OSS nie otrzymujemy żadnego dodatkowego numeru identyfikacji. Podatnik otrzyma potwierdzenie rejestracji do procedury VAT-OSS.
Jaka jest różnica między Amazon FBA i FBM?
Amazon FBA (Amazon Fulfillment By Amazon) to usługa oferowana oczywiście przez Amazon dla swoich sprzedawców. Umożliwia ona sprzedaż produktów na całym świecie przy wsparciu logistycznym firmy Amazon.
W modelu FBA Amazon bierze na siebie zarówno pakowanie i wysyłką, jak i późniejszą obsługę przesyłek. Zaletą takiego rozwiązania jest dostęp do największych rynków na świecie, a tym samym zwiększenie sprzedaży. Nie trzeba martwić się organizowaniem własnej przestrzeni magazynowej ani terminowością dostawy towarów.
Jednak wydaje się, że najważniejszą zaletą Amazon FBA jest przerzucenie odpowiedzialności za wysyłkę oraz przygotowanie produktu ze sprzedawcy na Amazon. Zmienia to nie tylko sposób działania sklepów internetowych, ale także kwestie związane z finansami. Trzeba tu jednak brać pod uwagę, że charakter prowadzonej księgowości również ulega zmianie.
Amazon FBM czyli Fulfillment by Merchants (Samodzielna Obsługa Zamówień) to z kolei model współpracy jaki oferuje Amazon dla sprzedawców, którzy preferują wysyłkę towaru z własnych magazynów. Oznacza to w skrócie, że wybierając Amazon FBM to sprzedawca jest odpowiedzialny za przechowywanie, pakowanie, wysyłkę i dostarczanie produktów do klientów.
Co to jest “reverse charge”?
Jest to tzw. „mechanizm odwrotnego obciążenia” (ang. reverse charge). Może mieć miejsce przy sprzedaży.
Odwrotne obciążenie przy zakupie
W sytuacji, kiedy polski przedsiębiorca otrzyma fakturę oznaczoną jako “reverse charge” jest on zobowiązany do odprowadzenia oraz rozliczenia podatku VAT. Zatem obowiązek ten spoczywa na nabywcy usługi lub towaru, na zasadzie tzw. „samonaliczenia”.
Odwrotne obciążenie przy sprzedaży
Na początku warto zaznaczyć, że mechanizm odwrotnego obciążenia stosuje się tylko w przypadku sprzedaży dokonywanej dla firm zarejestrowanych jako czynni podatnicy VAT. W Polsce o obowiązku "odwrotnego obciążenia" mówi art. 106 e ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Ma on miejsce, kiedy firma fakturuje dostawy towarów lub wykonanie usług, dla których zobowiązanym do rozliczenia podatku od VAT jest nabywca towaru lub usługi.
W celu zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia, muszą zostać spełnione następujące warunki:
dostawa towarów lub świadczenie usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w innym państwie niż Polska,
przepisy tego drugiego państwa mówią, że obowiązek rozliczenia podatku VAT z tytułu dokumentowanej daną fakturą dostawy towarów lub świadczenia usługi powinny zostać nałożone na nabywcę towaru lub usługi.
Ważne też, aby pamiętać, że jeśli polski przedsiębiorca świadczy usługi na rzecz podatnika podatku VAT z innego państwa UE lub dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zobowiązany jest do składania comiesięcznej informacji podsumowującej VAT- UE do urzędu skarbowego, w którym powstaje obowiązek podatkowy.