Baza wiedzy: Księgowość e-commerce i VAT Compliance

Kierunki ekspansji e commerce cross border Francja

Kierunki ekspansji e-commerce cross-border: Francja

/
Data16 sie 2024
/
Kategoria

Niespełna 2,5 godziny lotu dzieli nas od spaceru nad Sekwaną, wizyty w Luwrze albo pełnego emocji wieczoru w Moulin Rouge. Niemniej Francja, bowiem to na niej się skupimy, powinna kojarzyć się polskim przedsiębiorcom nie tylko z możliwością oświadczyn pod Wieżą Eiffela, ale także (a nawet przede wszystkim!) z potężną gospodarką, która oferuje znamienite możliwości rozwoju w zakresie transgranicznej wymiany towarów i usług.

Jak wygląda sytuacja ekonomiczna pod rządami Emanuella Macrona? Czy handel internetowy we Francji rozwija się w tempie porównywalnym do współczynnika wzrostu w pozostałych krajach Unii Europejskiej? Odpowiedzi na te, i wiele innych pytań, znajdziesz w poniższym artykule – zapraszamy do lektury!


Analiza rynku

Francja jest drugą największą potęgą gospodarczą Wspólnoty, a jej PKB, według danych Eurostat, w 2023 roku wyniosło niemal 2,8 biliona euro. Aby lepiej osadzić tę liczbę w realiach, przypomnę, że obecny lider – Niemcy – wypracował produkt krajowy brutto na poziomie 4,12 biliona euro, zaś znajdujące się na miejscu trzecim Włochy – 2,09 biliona euro. Dla porównania, w Polsce, w analogicznym okresie wartość ta wyniosła 0,75 biliona euro. Z kolei GDP (en. gross domestic product) per capita osiągnął w ubiegłym roku w państwie Lazurowego Wybrzeża 40,8 tysiąca euro, co było dziesiątym najlepszym wynikiem wśród krajów Unii Europejskiej.

Populacja Francji liczy 68 172 977 miliona osób. Jak podaje Bank Światowy, bezrobocie w ubiegłym roku wyniosło 7,32% procenta, przekraczając tym samym unijną średnią o 1,22% (6,1%). Wśród młodzieży wartość ta wyniosła 15,68%, co świadczy o znacznej poprawie – w 2022 roku było to 17,47%. Jednocześnie w stabilnym i zadowalającym tempie od ponad dwóch dekad rośnie poziom średniego wynagrodzenia – na początku bieżącego tysiąclecia wynosiło ono 26 606 euro rocznie, zaś w 2019 roku już 39 152. Pandemia przyniosła jedyny w omawianym okresie spadek (37 605 euro w 2020 roku), natomiast 24 miesiące później pierwszy raz średnie wynagrodzenie przekroczyło 40 tysięcy euro (41 706). Poziom inflacji – 5,7% – utrzymuje się poniżej uśrednionego poziomu UE (6,4%).

Przyjrzymy się teraz najbardziej aktywnym sektorom gospodarki pod względem liczby nowopowstających organizacji. Jak podaje INSEE (fr. Institut National de la Statistique et des Études Économiques – Państwowy Instytut Statystyki i Badań Ekonomicznych we Francji) w obszarze usług dla biznesu w 2023 roku powstało 270,8 tysiąca nowych podmiotów. Drugie miejsce przypadło firmom zajmującym się handlem (146,6 tysiąca), zaś ostatnie miejsce na podium zajęły usługi związane z gospodarstwami domowymi – 119,8 tysiąca. Kolejne dwie lokaty przypadły sektorowi edukacji, zdrowia i prac społecznych (100,9 tysiąca) oraz budownictwu – 88,3 tysiąca nowych firm. Łącznie w ubiegłym roku powstało we Francji ponad milion nowych działalności gospodarczych (1 051,4 mln), a pełne zestawienie znajdziesz pod tym linkiem.


Charakterystyka e-handlu

Jednym z najbardziej istotnych czynników dla oceny potencjału rynku w perspektywie ekspansji w modelu e-commerce cross-border jest liczba konsumentów dokonujących zakupów w internecie. Dzięki danym opublikowanym przez Statista możemy porównać, ile osób decyduje się na zamówienie wybranego przedmiotu przez sieć w wielkiej piątce europejskiego e-handlu. W roku 2023 klasyfikacja (w milionach) wyglądała następująco:

  • Wielka Brytania – 47,79 użytkowników
  • Niemcy – 42,48 użytkowników
  • Francja – 28,78 użytkowników
  • Hiszpania – 18,44 użytkowników
  • Włochy – 18,39 użytkowników

Wartość sektora e-commerce we Francji charakteryzuje się stabilnym tempem wzrostu. Począwszy od roku 2005, kiedy wyniosła ona 8,4 miliarda euro, a skończywszy na roku ubiegłym, który zakończył się obrotem o wysokości 159,9 miliarda euro, każde kolejne 12 miesięcy notowało wielomiliardowy przyrost, co potwierdza potencjał ekspansji i pozwala na optymistyczne predykcje. Gwoli porównania, całościowa wartość e-commerce w Europie wyniosła w tym okresie circa 566 miliardów, zatem Francja odpowiedzialna była za ponad 1/4 tego wyniku. Dzięki PPRO wiemy także, że Francuzi wydali w Internecie w 2022 roku równowartość 5,2% całego PKD z tego okresu.

Jak wygląda udział e-commerce w całościowej wartości sprzedaży detalicznej w państwie nad Sekwaną? Z danych opublikowanych przez FEVAD (en. The Federation of e-commerce and distance selling) wynika, że współczynnik ten rośnie od nieprzerwanie od 2014 roku, kiedy wyniósł 6%. Na przestrzeni pięciu lat zwiększył się on o 3% (9%, 2019 r.), zaś, co z pewnością nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, najwyższy peak przypadł na czas pandemii – równo 12% udział w latach 2020-2021. Kolejne 24 miesiące przyniosły powrót do wcześniejszej koniunktury i utrzymały stabilne 10% udziału. Wartym uwagi jest również rozbicie tej wartości na poszczególne branże, co bezpośrednio pozwoli Wam ocenić potencjał sprzedażowy swojej kategorii produktowej. Z badania przeprowadzonego przez Statista wynika następujący podział obrotu per największe segmenty:

  • Moda – 15,3 miliarda euro
  • Elektronika – 7,06 miliarda euro
  • Jedzenie – 6,65 miliarda euro
  • Branża beauty – 6,54 miliarda euro
  • Meble – 6,3 miliarda euro
  • Napoje – 2,21 miliarda euro
  • Zabawki i hobby – 2,06 miliarda euro
  • Media – 1,53 miliarda euro

Użytkownicy francuskiego e-commerce

Jak wynika z raportu CRÉDOC (fr. Le Centre de recherche pour l’étude et l’observation des conditions de vie – Centrum Badań i Obserwacji Warunków Życia), w roku 2023 zakupów w internecie dokonywało 80% użytkowników internetu. Tutaj także widoczny jest błyskawiczny przyrost – zaledwie dekadę wcześniej było to 61%. Dzięki tej organizacji wiemy także, jaki procent osób w poszczególnych grupach wiekowych dokonuje zakupów online – współczynniki wyglądają następująco:

  • 12-17 lat – 52%
  • 18-24 lat – 72%
  • 25-39 lat – 81%
  • 40-59 lat – 84%
  • 60-69 lat – 74%
  • 70 lat i powyżej – 53%

Przechodząc do częstotliwości transakcji, z ankiety przeprowadzonej na grupie ponad czterech tysięcy osób wynika, iż zamówienia w sieci raz w tygodniu lub częściej składa 12% mężczyzn i 10% kobiet, zaś przynajmniej raz w miesiącu odpowiednio 38% i 36%. Kilka razy w roku zakupów w internecie dokonuje 43% mężczyzn i 49% kobiet. W przypadku odpowiedzi “jednokrotnie w ciągu 12 miesięcy” dla obydwu płci jest to 4%, jednocześnie równe 1% zadeklarowało, iż nigdy nie korzystało z e-commerce. Dla porównania przytaczam także wyniki analogicznego badania (bez podziału na płeć) przeprowadzonego przez FEVAD w 2023 roku. Odpowiedzi były następujące:

  • Przynajmniej raz w tygodniu – 11%
  • 2-3 razy w miesiącu – 20%
  • Co najmniej raz w miesiącu – 17%
  • Raz na dwa miesiące – 27%
  • 4-5 razy w roku – 20%
  • Rzadziej – 4%

Co ważne, przedstawiamy także wynikający z deklaratywnego badania CRÉDOC współczynnik e-konsumentów w poszczególnych grupach społecznych ze względu na poziom zarobków – 73% respondentów określających swoje zarobki jako niskie, potwierdziło dokonywanie zakupów w internecie, analogicznej odpowiedzi udzieliło 79% z grupy lower middle income (niższy średni dochód – tłumaczenie własne) i 84% z higher middle income (wyższy średni dochód – tłumaczenie własne). Aż 85% badanych, którzy określili swoje zarobki jako bardzo dobre, stwierdziło, że korzysta z możliwości oferowanych przez e-commerce, co pozwala wnioskować, iż bariera cenowa w przypadku ekspansji na rynek francuski nie powinna stanowić istotnej przeszkody.


Charakterystyka francuskich e-konsumentów

Zacznijmy od czynników, które najczęściej przemawiają za zamówieniem wybranego produktu przez internet. Z danych Statista wynika, że aż dla 56% procent e-konsumentów na pierwszym miejscu stoi wygodna dostawa pod drzwi, a następnie niższe ceny (54%) i unikanie tłumów zazwyczaj spotykanych w centrach handlowych – 43%. Kolejna lokata przypadła ex aequo szerszemu wyborowi przedmiotów i większej wygodzie (36%). Powyżej ⅕ odpowiedzi otrzymały także: dostępność przez całą dobę (35%), większe możliwości porównania (30%) i bardziej wyczerpujące informacje na temat produktu (27%). Jednocześnie, dzięki Packlink PRO, możemy przyjrzeć się czynnikom w największym stopniu wpływającym na lojalność francuskich e-konsumentów. Są to przede wszystkim przystępne ceny (68,3%)* i dobre warunki dostawy (45,6%). Ponadto istotne są specjalne oferty i zniżki (42,8%) oraz jakość produktu – 41,6%.

*w tym miejscu należy określić, co kryje się pod hasłem “przystępne ceny” – zgodnie z danymi FEVAD średnia wartość zamówienia we francuskich sklepach internetowych w latach 2020-2022 wynosiła odpowiednio: 61,60 i 65 euro, co pozwala na lepiej zrozumieć, jak Francuzi rozumieją powyższe stwierdzenie.


Najczęściej kupowane produkty i usługi

Dzięki danym FEDAV możemy także przyjrzeć się najczęściej zamawianym w internecie w 2023 roku przedmiotom i usługom. Statystyki wyglądają następująco:

  • Jedzenie – 56%
  • Zakwaterowanie – 43%
  • Ubrania – 41%
  • Kosmetyki – 40%
  • Bilety (transport) – 39%
  • Gry i zabawki – 36%
  • Pościel i pozostałe włókiennictwo domowe – 32%
  • Bilety (do teatru, kina, muzeum) – 30%
  • Elektronika – 30%
  • Meble i dekoracje – 29%
  • Usługi finansowe – 28%
  • Jedzenie i napoje – 26%
  • DIY i ogrodnictwo – 26%

Zwroty

Jak czytamy w raporcie Statista Consumer Insights z marca 2024 roku do najczęściej zwracanych we Francji kategorii produktów należą:

  • Ubrania – 21%
  • Buty – 14%
  • Akcesoria – 8%
  • Książki, filmy i muzyka – 7%
  • Elektronika – 7%
  • Kosmetyki – 7%

Warto mieć na uwadze, że nie są to stosunkowo wysokie wartości, a jednocześnie 54% respondentów potwierdziło, że nigdy nie zwróciło zamówionego przedmiotu.


Zamówienia cross-border

Grupa DHL podzieliła się w 2022 roku ciekawymi statystykami dotyczącymi produktów, które najczęściej przyszło im w tym okresie dostarczać transgranicznie na rynek francuski. Były to:

  • Ubrania i obuwie – 66%
  • Elektronika – 28%
  • Akcesoria sportowe i przedmioty związane z hobby – 22%
  • Kosmetyki – 16%
  • Meble i artykuły gospodarstwa domowego – 13%

Największe obawy i kroki podejmowane w walce z inflacją

Wśród najczęściej wymienianych przez francuskich sprzedawców e-commerce negatywnych zmian na rynku znajdują się rosnące ceny dostaw (76% respondentów), redukcja popytu (75%), zakłócenia w logistyce (72%) oraz zwiększenie kosztów energii (63%). Jednocześnie, pomimo tak dużej deklaratywnej obniżce popytu, aż 83% przedsiębiorców zdecydowało o podniesieniu cen, aby równoważyć inflację, a jedynie 53% zredukowało marże. Najmniejsza grupa (49%) odłożyła w czasie planowane inwestycje.


Największe sklepy internetowe

Zacznijmy od rozpisana ogólnej sytuacji na rynku – jak podaje FEVAD, w 2022 roku na rynku francuskim funkcjonowało circa 207 tysięcy e-sklepów, z których 69,9% nie przekroczyło 100 000 euro wartości sprzedaży. Kolejne 22,8% miało obrót w granicach miliona euro, a zaledwie 6,1% przekroczyło tę kwotę, ale zatrzymało się poniżej 10 milionów. Jedynie 1,1% witryn sprzedaży internetowej we Francji może poszczycić się sprzedażą wyższą niż 10 milionów euro, ale jednocześnie to właśnie ta grupa odpowiada za 76% wartości rynku. Kolejne 16% należy do przedziału 1-10 milionów, a 6,8% do trzeciej najniższej kategorii. Wspomniane 69,9% podmiotów odpowiada za jedynie 1,2%.

W ścisłym TOP10 największych graczy ze względu wartość sprzedaży według zestawienia eCommerce DB znajdują się:

  • amazon.fr – 6,132 miliarda USD
  • shein.com – 2,446 miliarda USD
  • veepee.fr – 1,622 miliarda USD
  • auchan.fr – 1,463 miliarda USD
  • boulanger.com – 1,417 miliarda USD
  • coursesu.com – 1,297 miliarda USD
  • apple.com – 1,143 miliarda USD
  • e.leclerc – 1,140 miliarda USD
  • leroymerlin.fr – 1,018 miliarda USD
  • cdiscount.com – 948 milionów USD

Z kolei SimilarWeb przygotował zestawienie ze względu udział poszczególnych podmiotów w ruchu internetowym – według ich danych francuska domena światowego giganta e-commerce skupia 24,98%, a drugie miejsce przypada leboncoin.fr z wynikiem 16,02%. Na podium uplasował się także alieexpress.com (4,9%), a kolejne lokaty zajęły ebay.fr (3,39%) i cdiscount.com – 2,91%.


Czy warto rozważyć e-eksport do Francji?

Francja to druga największa gospodarka Unii Europejskiej – nieco ponad 68 milionów mieszkańców i około 2,8 biliona euro PDK to jedynie wierzchołek góry lodowej świadczącej o potencjale ekspansji na ten rynek. Przypominając kolejne kluczowe statystyki, ponad 28 milionów osób aktywnie dokonuje zakupów w internecie, z czego prawie połowa co najmniej raz w miesiącu. Jednocześnie warto mieć na uwadze, że kluczowym graczem we francuskim e-commerce jest platforma Amazon, na której wartość sprzedaży wyniosła w ubiegłym roku circa 6,1 miliarda euro, wyprzedzając tym samym zajmujące drugą lokatę shein.com o ponad 3,68 miliarda.

Niemniej, pomimo wielu przemawiających za rozpoczęciem ekspansji statystyk, ostateczna decyzja powinna opierać się na skrupulatnie przeprowadzonej analizie potencjału sprzedażowego danej kategorii produktowej, która wskaże szanse i ryzyka, określi popyt i koszty, a także konkurencję, dzięki czemu pomoże w planowaniu wszystkich kluczowych obszarów wejścia na nowy rynek.

gonito

Autorem artykułu jest Gonito - Marketplace Navigator

Gonito to zespół ekspertów z branży e-commerce, który wspiera w obsłudze i skalowaniu sprzedaży na światowych marketplace’ach w 9 językach na 20 rynkach przez 365 dni w roku.

Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub amavat® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną amavat® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Potrzebują Państwo pomocy?

Mogą Państwo porozmawiać z Customer Relations Consultant dla sprzedawców internetowych. Nasz ekspert postara się szybko odpowiedzieć.

Iza
Iza
Business Development Manager

enpl

Tel. kom.: +48 532 566 957
Kontakt: Wyślij e-mail

Iza
Michał
Sales Specialist

endepl

Tel. kom.: +48 539 065 306
Kontakt: Wyślij e-mail

Archiwum

Webinary i szkolenia