SLIM VAT – Zmiana przepisów odnośnie krajowych korekt faktur sprzedaży i zakupu z polskim podatkiem VAT in minus
1 stycznia 2021 r. wszedł w życie tzw. pakiet SLIM VAT (Simple, Local And Modern VAT) który wprowadził zmiany w zakresie rozliczania faktur korygujących „in minus”. W wyniku nowelizacji ustawy o podatku VAT zniesiono obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej in minus, za to wprowadzono szereg innych obowiązków.
Nowe przepisy dotyczą: krajowych korekt z polskim podatkiem VAT in minus dla faktur sprzedaży i zakupu.
Od 1 stycznia 2021 obniżenia podstawy opodatkowania (inaczej odliczenia VAT z faktury korygującej na minus) można dokonać w miesiącu wystawienia faktury korygującej, pod warunkiem, że z posiadanej przez podatnik a dokumentacji wynika, co następuje:
- uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określonych w fakturze korygującej,
- zostały spełnione warunki z punktu 1, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją.
W przypadku, gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada ww. dokumentacji, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.
Uwaga: wystawianie faktur korygujących in minus powinno się odbywać niezwłocznie po ustaleniach z klientem – najlepiej w tym samym miesiącu. Do wszystkich faktur in minus należy załączać kopię korespondencji z klientem, a następnie taki komplet dokumentów przesyłać do Państwa biura księgowego (może być drogą mailową).
Jeśli okaże się, że z korespondencji wynika, że ustalenia co do korekty na minus są ze stycznia, a faktura korygująca in minus została wystawiona po wysłaniu pliku JPK za 01.2021, to wówczas należy skorygować ten plik JPK i wysłać czynny żal do US z wyjaśnieniem przyczyny jego korekty. Przypominam, że dotyczy to także korekt in minus, które otrzymują Państwo od swoich klientów.
Przykład 2: Brak ustaleń pomiędzy stronami korekty faktury
- brak ustaleń z klientem np. dostawca zauważył błędną cenę i wystawił korektę na minus, ale nie prowadził korespondencji z klientem w tej kwestii;
- konieczne jest uzyskanie potwierdzenie od nabywcy w określonej formie tj. na fakturze korygującej musi znaleźć się adnotacja nabywcy: amavat®
Jesteśmy niezależnym członkiem HLB. THE GLOBAL ADVISORY AND ACCOUNTING NETWORK.
Niniejszy okólnik ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione w nim informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani gospodarczego, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszego biuletynu dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w nim zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub amavat®. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną