Przewodnik kampanii PPC na Amazon
Dziś skupimy się na charakterystyce systemu kampanii PPC największego marketplace na świecie – Amazon.
Kategorie reklam
1. Sponsored Products
Celem kampanii Sponsored Products jest promowanie produktów wśród kupujących aktywnie wyszukujących powiązane słowa kluczowe oraz artykuły konkurencji. Rozliczane są one w modelu CPC – kosztu za kliknięcie. Wyróżniamy dwie podstawowe konfiguracje:
- automatyczne – po uruchomieniu reklamy z wybranymi produktami, kampania generuje niezbędne dane na podstawie karty produktu oraz informacji pobranych z back-endu. Algorytm wyświetla kampanie w dwóch przeznaczonych do tego miejscach: w wynikach wyszukiwania oraz pod listingami konkurencji.
- manualne – zasady ich wyświetlania są identyczne do reklam automatycznych, z wyjątkiem możliwości wyboru oraz podziału targetów zawartych w reklamie na: keywords, ASINy konkurencji i kategorie produktowe. Innymi słowy – kampanie manualne pozwalają na kierowanie reklam na wybrane słowa kluczowe lub ASINy konkurencji.
2. Sponsored Brands
Celem reklam Sponsored Brands jest zwiększanie świadomości i rozpoznawalności marki. Rozliczane są one w modelu CPC – kosztu za kliknięcie. Kampanie wyświetlane są w specjalnie wyznaczonych miejscach na karcie wyszukiwania lub listingu konkurencji, po wyborze jednej z trzech opcji targetowania:
- keywords,
- ASIN konkurencji,
- kategorie produktowe.
Wyróżniamy trzy typy reklam Sponsored Brands:
- Product Collection – reklamy zawierające logo marki, zdjęcie aranżacyjne, opcjonalny nagłówek i maksymalnie trzy produkty. Klient po kliknięciu w kafelek produktu znajdującego się w reklamie zostaje przeniesiony na odpowiedni listing.
- Store Spotlight – format reklamy, która zwiększa ruch w Amazon Brand Store. Kampanie te zawierają logo marki, opcjonalny nagłówek i przekierowanie do sklepu (musi on zawierać co najmniej trzy podstrony). W momencie kliknięcia w kafelek reklamowy Klient zostaje skierowany na konkretną podstronę sklepu. Kliknięcie logo marki lub nagłówka przeniesie kupujących do strony głównej Brand Store’u.
- Video – format reklamy zawierający film wideo ukazujący pojedynczy produkt, który przekierowuje Klienta na dany listing.
3. Sponsored Display
Rodzaj reklam targetowany na duże grupy odbiorców Amazon oraz produkty konkurencji. Rozliczane są w dwóch modelach:
- CPC – kosztu za kliknięcie,
- VPCM (ang. Cost per 1,000 viewable impressions) – kosztu za 1000 widzialnych (ang. viewable) wyświetleń, a więc takich, w przypadku których co najmniej 50% powierzchni reklamy pozostaje w widocznym obszarze okna przeglądarki przez minimum 1 sekundę.
Reklamy Sponsored Display zawierają logo marki, niestandardowy nagłówek oraz treści audiowizualne.
Umożliwiają one następujące targetowanie:
- kierowanie reklamy do Klientów, którzy zakupili produkt w tej samej kategorii lub kategorii związanej z produktem w określonym okresie (7-365 dni),
- kierowanie reklamy na listingi produktów powiązanych,
- kierowanie reklamy do Klientów, którzy dokonali zakupu reklamowanego produktu w określonym okresie (7-365 dni),
- kierowanie reklamy do Klientów, którzy wyświetlili naszą reklamę w danym okresie (7-90 dni),
- kierowanie reklamy na kategorie, w których znajduje się produkt.
4. Vouchery i promocje
Są to procentowe obniżki cen, które wpływają nie tylko na konwersję, ale także na pozycjonowanie produktu. Widoczne są na karcie wyszukiwania Amazon oraz na listingach.
Podsumowanie
Kampanie reklamowe PPC na Amazon, podobnie jak na pozostałych marketplaces, stanowią dla sprzedawców skuteczną i przystępną kosztowo strategię promocji swoich produktów lub całych marek. Omówiliśmy dziś charakterystykę kampanii Sponsored: Products, Brands i Display.