Baza wiedzy: Księgowość e-commerce i VAT Compliance

Nowe stawki VAT w Szwajcarii

Nowe stawki VAT w Szwajcarii od 1 stycznia 2024 roku

/
Data08 mar 2024
/

Stawki VAT w Szwajcarii przeszły duże zmiany, co wiąże się z tym, że od 1 stycznia 2024 roku przedsiębiorstwa oraz konsumenci muszą stosować się do nowych przepisów podatkowych. Kraj ten słynie z rozwiniętej infrastruktury bankowej oraz szerokiego wykorzystania e-commerce. Jest to szczególnie widoczne w danych, gdzie aż 90% mieszkańców regularnie dokonuje zakupów online. Dodatkowo, Szwajcaria zajmuje pierwsze miejsce w B2C E-commerce Index ONZ ds. Handlu i Rozwoju, co podkreśla znaczenie tej branży dla gospodarki kraju. W związku z wprowadzeniem nowych przepisów dotyczących VAT-u, firmy e-commerce muszą szybko reagować i dostosować się do zmieniających się wymogów podatkowych, aby uniknąć ewentualnych problemów i utrzymać swoją konkurencyjność na rynku.


Kontekst i powody zmian stawek VAT w Szwajcarii

Szwajcaria, znana z silnego systemu finansowego, podjęła decyzję o zmianie stawek VAT w obliczu rosnących wyzwań demograficznych oraz niedofinansowania systemu publicznych emerytur. Głosowanie z 25 września 2022 roku doprowadziło do zwiększenia stawek VAT w celu zwiększenia finansowania szwajcarskiego systemu emerytalnego.


Nowe stawki VAT od 2024 roku i produkty nimi objęte

Od 1 stycznia 2024 roku w Szwajcarii obowiązują następujące stawki:

  • Standardowa stawka VAT wzrosła z 7,7% do 8,1%.
  • Stawka obniżona VAT wzrosła z 2,5% do 2,6%.
  • Specjalna stawka VAT dla usług hotelarskich wzrosła z 3,7% do 3,8%.

Standardowa stawka VAT dotyczy większości produktów sprzedawanych online oraz innych produktów nieobjętych stawkami obniżonymi.

Z kolei stawka obniżona VAT ma zastosowanie do produktów takich jak:

  • żywność (z wyjątkiem alkoholu),
  • bydło, drób, ryby,
  • nasiona, żywe rośliny, cięte kwiaty,
  • zboża, pasze dla zwierząt, nawozy,
  • lekarstwa,
  • usługi firm radiowych i telewizyjnych.

Stosowanie nowych stawek VAT

Warto pamiętać, że to data dostawy determinuje zastosowanie stawek VAT, a nie data wystawienia faktury czy dokonania płatności. Dostawy dokonane do 31 grudnia 2023 roku podlegają więc starym stawkom, natomiast dostawy od 1 stycznia 2024 roku podlegają już nowym stawkom VAT w Szwajcarii.

Należy również zwrócić szczególną uwagę na długoterminowe umowy dotyczące regularnych dostaw towarów lub usług. Jeżeli taka umowa została podpisana na okres np. obejmujący lata 2023 – 2025, konieczne będzie zaktualizowanie w umowie stawek VAT na lata 2024 i 2025.


Podsumowanie

Dla sprzedawców e-commerce działających na rynku szwajcarskim nadszedł czas, aby dostosować się do nowych stawek VAT, które obowiązują od 1 stycznia 2024 roku. Zmiany te obejmują podwyżki w standardowych i obniżonych stawkach oraz stawce specjalnej dla usług hotelarskich. Konieczne jest szybkie dostosowanie strategii cenowej oraz systemów sprzedażowych, aby uniknąć nieprzewidzianych kosztów i zapewnić zgodność z aktualnymi przepisami podatkowymi. Dodatkowo, w kontekście tych zmian, zaleca się, aby przedsiębiorcy działający na rynku szwajcarskim skonsultowali się z ekspertami w celu weryfikacji zastosowanych stawek VAT. Taka konsultacja może pomóc uniknąć potencjalnych nieporozumień i zagwarantować właściwe przestrzeganie przepisów podatkowych: Skontaktuj się z nami – amavat ®.

Dzięki amavat®, możesz skupić się na prowadzeniu swojej działalności e-commerce, mając pewność, że wszystkie sprawy związane z rachunkowością i podatkami zostaną należycie załatwione. Nasza wiedza i doświadczenie pozwalają zadbać o Twoje finanse, zapewniając Ci spokój i czas na to, co robisz najlepiej – rozwijanie swojego biznesu!
VAT Compliance Services for e-commerce across the EU


JESTEŚMY DLA CIEBIE!

Zespół amavat®

Jesteśmy niezależnym członkiem HLB. THE GLOBAL ADVISORY AND ACCOUNTING NETWORK.

Iga Turniak

Junior Process Management & QM Specialist w getsix®, Marketing Assistant getsix® i amavat®. W firmie od marca 2022. Zainteresowana SEO, content marketingiem oraz branżą e-commerce.

LinkedIn logo
Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub amavat® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną amavat® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Potrzebują Państwo pomocy?

Mogą Państwo porozmawiać z Customer Relations Consultant dla sprzedawców internetowych. Nasz ekspert postara się szybko odpowiedzieć.

Iza
Iza
Business Development Manager

enpl

Tel. kom.: +48 532 566 957
Kontakt: Wyślij e-mail

Iza
Michał
Sales Specialist

endepl

Tel. kom.: +48 539 065 306
Kontakt: Wyślij e-mail

Archiwum

Webinary i szkolenia