Baza wiedzy: Księgowość e-commerce i VAT Compliance

wykreslenie-z-vat-a-odliczenie-podatku-vat

Wykreślenie z VAT a odliczenie podatku VAT. Co to oznacza dla podatnika e-commerce?

/
Data29 lut 2024
/

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przewiduje okoliczności, w których czynny podatnik może zostać wykreślony, a następnie przywrócony do rejestru VAT. Co to oznacza dla biznesów e-commerce i czy można wówczas zastosować odliczenie podatku VAT oraz na jakich zasadach?

Zacznijmy od tego, że w świecie podatków, te dwa pojęcia „wykreślenie z VAT” i „odliczenie podatku VAT” dość często się pojawiają i mogą wydawać się dość skomplikowane. Postaramy się teraz wyjaśnić te kwestie w sposób zrozumiały dla każdego.


Wykreślenie z VAT – O co chodzi?

Wykreślenie z VAT to proces, w którym przedsiębiorca jest zwolniony z obowiązku płacenia podatku VAT na swoje usługi lub produkty. Może to wynikać z różnych powodów, na przykład jeśli firma prowadzi działalność, która jest zwolniona z VAT, albo gdy obroty są na tyle niskie, że przedsiębiorca nie podlega już obowiązkowi rejestracji VAT.

Dla przedsiębiorcy oznacza to, że nie musi doliczać podatku VAT do cen swoich towarów lub usług. To może być korzystne, zwłaszcza w sytuacji, gdy większość klientów nie jest uprawniona do odliczenia podatku VAT (na przykład konsumenci indywidualni).


Odliczenie Podatku VAT – Z czym to się je?

Z drugiej strony, odliczenie podatku VAT to uprawnienie przedsiębiorcy do odliczenia kwoty zapłaconego podatku VAT od zakupów dokonanych w ramach prowadzonej działalności. Oznacza to, że przedsiębiorca może zredukować swój podatek VAT, płacąc jedynie różnicę między VAT pobranym od klientów a VAT odliczonym od dostawców.

Odliczenie podatku VAT jest szczególnie ważne dla firm, ponieważ pomaga zminimalizować obciążenie podatkowe. Przedsiębiorcy mogą odliczać VAT od zakupów, takich jak surowce, usługi, czy sprzęt, co pomaga utrzymać równowagę między wpływami a kosztami.


Wykreślenie z rejestru VAT – na wniosek lub z urzędu

Czynni podatnicy podatku VAT, w tym podmioty e-commerce, są zobligowani do zgłoszenia rejestracyjnego przed wykonaniem pierwszej czynności opodatkowanej – poprzez formularz VAT-R, który stanowi podstawę wpisu do rejestru VAT.

Istnieją jednak przesłanki, po zaistnieniu których przedsiębiorca może zostać wykreślony z rejestru VAT. Dzieje się tak m.in. na skutek złożonego przez podatnika zawiadomienia – na druku VAT-Z, o zaprzestaniu wykonywania czynności opodatkowanych (art. 96 ust. 6 ustawy o VAT) – w terminie 7 dni od dnia zaprzestania dokonywania czynności opodatkowanych.

Naczelnik urzędu skarbowego może także wykreślić podatnika z rejestru VAT bez jego wiedzy – po wystąpieniu przesłanek zawartych w art. 96 ust. 9 ustawy o VAT. Wykreślenie z rejestru VAT „z urzędu” następuje, gdy:

  • podatnik nie istnieje lub
  • mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem albo jego pełnomocnikiem, lub
  • dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym okażą się niezgodne z prawdą, lub
  • podatnik albo jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania organu podatkowego, lub
  • posiadane informacje wskazują na prowadzenie przez podatnika działań z zamiarem wykorzystania działalności banków w rozumieniu art. 119zg pkt 1 Ordynacji podatkowej lub SKOK do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi;
  • wobec tego podatnika sąd orzekł, na podstawie odrębnych przepisów, zakaz prowadzenia działalności gospodarczej.

Dodatkowo, jak wskazuje art. 96 ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług, wykreśleniu z urzędu z rejestru VAT podlega również podatnik, który:

  • zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 kolejnych miesięcy lub
  • będąc zobowiązanym do złożenia deklaracji VAT, nie złożył takich deklaracji za 3 kolejne miesiące lub takiej deklaracji za kwartał, lub
  • składał przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracje VAT, w których nie wykazał sprzedaży, nabycia towarów lub usług ani importu towarów z kwotami podatku do odliczenia, lub
  • wystawiał faktury lub faktury korygujące, dokumentujące czynności, które nie zostały dokonane, lub
  • prowadząc działalność gospodarczą wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że dostawcy lub nabywcy biorący udział pośrednio lub bezpośrednio w dostawie tego samego towaru lub usługi uczestniczą w nierzetelnym rozliczaniu podatku w celu odniesienia korzyści majątkowej – z zastrzeżeniem art. 96 ust. 9b-9f ustawy o VAT.

Wykreślenie z rejestru VAT nie wpływa na materialny status podmiotu jako podatnika VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT „podatnikiem podatku VAT jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą, czyli osoba wykonująca czynności zarobkowe w sposób ciągły”. Przepis nie stawia warunku zarejestrowania, jako przesłanki niezbędnej do uznania za podatnika VAT.


Przywrócenie podatnika do rejestru VAT – zasady

Art. 96 ust. 9h ustawy o VAT określa, iż naczelnik urzędu skarbowego, na wniosek podatnika, złożony w terminie dwóch miesięcy od dnia wykreślenia z rejestru, przywraca podmiot jako podatnika VAT bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego, jeżeli udowodni on, że nadal prowadzi opodatkowaną działalność oraz – najpóźniej wraz ze złożeniem wniosku o przywrócenie zarejestrowania – złoży brakujące deklaracje VAT. Przywrócenie do rejestru VAT odbywa się zatem na wniosek i nie wymaga ponownego zgłoszenia rejestracyjnego poprzez formularz VAT-R.

Przykład: Podatnik nie złożył deklaracji VAT za trzy kolejne okresy rozliczeniowe, mimo że w tym czasie dokonywał sprzedaży towarów. 21 lutego naczelnik US wykreślił go z rejestru VAT. Aby zostać przywróconym do rejestru, podatnik powinien najpóźniej do 21 kwietnia złożyć do naczelnika US wniosek o przywrócenie oraz zaległe deklaracje i zapłacić zaległy podatek wraz z odsetkami. Nie musi wówczas składać wniosku VAT-R o ponowną rejestrację do VAT.


Wykreślenie z rejestru VAT a prawo do odliczenia podatku VAT

Pomimo wykreślenia z rejestru VAT przedsiębiorca nadal zachowuje status podatnika podatku VAT, a z tytułu wykonanych czynności opodatkowanych, musi dokonać rozliczenia z urzędem skarbowym.

Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT określa, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku VAT powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z działalnością opodatkowaną.

Decydującym więc jest rzeczywiste działanie a nie sam fakt rejestracji. Dla zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego kluczowa jest bowiem przesłanka materialna. Należy jednak rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi funkcjonować w rejestrze VAT.

Przykład: Przedsiębiorca nie złożył deklaracji VAT za trzy kolejne okresy rozliczeniowe, ale dokonywał w tym okresie zakupów towarów do prowadzenia działalności gospodarczej. 15 kwietnia naczelnik US wykreślił go z rejestru VAT na mocy art. 96 ust. 9a pkt 2 ustawy o VAT. Podatnik nie stracił prawa do odliczenia VAT. Żeby jednak skorzystać z tego odliczenia, musi on dopełnić obowiązki formalne, czyli złożyć wniosek o przywrócenie do rejestru VAT oraz zaległe deklaracje, w których wykaże kwotę podatku do odliczenia.


Wykreślenie a odliczenia podatku VAT – skorzystaj z usług VAT Compliance

VAT Compliance Services for e-commerce across the EU
Okoliczność wykreślenia z rejestru VAT nie pozbawia podatnika praw ani obowiązków, jeżeli w okresie wykreślenia podatnik zachowywał się jak podmiot prowadzący opodatkowaną działalność gospodarczą. Jednak przepisy w zakresie odliczania podatku VAT w okresie wykreślenia z rejestru VAT, bywają skomplikowane w zależności od konkretnej sytuacji podatnika.

Zarówno w przypadku rejestracji, przywrócenia po wykreśleniu z rejestru VAT, jak i odliczenia podatku VAT za ten okres i w dalszym czasie, warto skorzystać z kompleksowej usługi VAT Compliance, w ramach której zajmiemy się Twoimi rozliczeniami podatku VAT.

Więcej informacji o usłudze VAT Compliance przeczytasz tutaj: https://amavat.pl/vat-compliance-e-commerce/.


Jeżeli prowadzisz działalność e-commerce i szukasz kompleksowej oraz unikatowej usługi VAT Compliance, zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami: kontakt – amavat®.

Zespół amavat®

Bartosz Moch

Wydawca, Sekretarz redakcji, Copywriter getsix® i amavat®. Dziennikarstwo, media, tworzenie contentu, dbanie o wizerunek, PR i prowadzenie ambitnych projektów to jego pasje. Specjalizacja E-commerce na rynku UK.

LinkedIn logo
Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub amavat® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną amavat® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Potrzebują Państwo pomocy?

Mogą Państwo porozmawiać z Customer Relations Consultant dla sprzedawców internetowych. Nasz ekspert postara się szybko odpowiedzieć.

Iza
Iza
Business Development Manager

enpl

Tel. kom.: +48 532 566 957
Kontakt: Wyślij e-mail

Iza
Michał
Sales Specialist

endepl

Tel. kom.: +48 539 065 306
Kontakt: Wyślij e-mail

Archiwum

Webinary i szkolenia