Baza wiedzy: Księgowość e-commerce i VAT Compliance

Mikrorachunek podatkowy dla e-commerce – co ułatwia, a w czym nie pomoże

Mikrorachunek podatkowy dla e-commerce – co ułatwia, a w czym nie pomoże?

/
Data04 sty 2024
/

Mikrorachunek podatkowy – Ułatwienie w dokonywaniu płatności również dla e-commerce

Obecnie, e-commerce przestaje być jedynie alternatywą, stając się nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, rewolucjonizując sposób, w jaki ludzie kupują i sprzedają produkty oraz usługi. Wraz z rozwojem tej branży pojawiają się jednak również nowe wymogi i obowiązki, w tym te związane z opłacaniem podatków. W takim kontekście, mikrorachunek podatkowy staje się niezwykle istotnym narzędziem dla każdego przedsiębiorcy zajmującego się sprzedażą online. W tym artykule analizujemy w jakich sytuacjach dla branży e-commerce mikrorachunek jest pomocny, a w jakich nie wspiera procesów księgowych.


Czym jest mikrorachunek podatkowy i kto może z niego skorzystać?

Mikrorachunek podatkowy to indywidualne konto przeznaczone wyłącznie do dokonywania wpłat podatkowych. Wprowadzony w życie 1 stycznia 2020 roku, miał na celu usprawnienie i uproszczenie procesu opłacania podatków, zmniejszając ryzyko popełnienia nieprawidłowości, takich jak błędne opisanie przelewu. Dzięki niemu zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorstwa, również te prowadzące działalność e-commerce, mogą składać wpłaty na konto urzędu skarbowego w bardziej usystematyzowany sposób.


Jakie wpłaty można realizować za pośrednictwem mikrorachunku podatkowego w działalności e-commerce?

Na początku, na mikrorachunek podatnicy realizowali wpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) oraz podatku od towarów i usług (VAT). Jednak lista płatności stale się poszerza. Obecnie na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2023 r. (Dz.U. 2023 poz. 2802), podatnicy mają obowiązek wpłacania na mikrorachunek podatkowy:

  • CIT – Podatek dochodowy od osób prawnych,
  • PIT – Podatek dochodowy od osób fizycznych,
  • VAT – Podatek od towarów i usług – dotyczy wyłącznie transakcji związanych z Polską. Nie obejmuje on płatności dokonywanych w ramach procedury VAT OSS ani podatku VAT należnego w innych krajach Unii Europejskiej,
  • PSD – Podatek od sprzedaży detalicznej,
  • KOP – Podatek od wydobycia niektórych kopalin,
  • POG – Podatek od gier hazardowych,
  • GHD – Dopłata w grach liczbowych, loteriach pieniężnych i grze telebingo,
  • DSF – Danina solidarnościowa,
  • ALK – Opłata od napojów alkoholowych w opakowaniach do 300 ml,
  • CUK – Opłata od środków spożywczych,
  • DRA – Opłata wnoszona przez podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych,
  • WRO – Opłata za udzielenie informacji komornikom sądowym oraz za wydanie wypisu z Rejestru Zastawów Skarbowych.

Pełny spis płatności dokonywanych za pośrednictwem mikrorachunku podatkowego, wraz z symbolami formularzy i tytułami płatności, jest dostępny w załączniku rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2023 r. (Dz. U. poz. 2802).

Pamiętaj, że jeśli prowadzisz działalność gospodarczą w innych krajach niż Polska i tam naliczasz podatek VAT, to zgodnie z przepisami każdego kraju, ten VAT musi być wpłacony na odpowiedni rachunek podatkowy właściwy dla danego państwa. Każde państwo ma swoje unikalne przepisy dotyczące podatków, w tym VAT-u, i wymaga dokonywania płatności na rachunki urzędów skarbowych danego kraju. Ponadto, pamiętaj, że jeżeli korzystasz z procedury VAT OSS, to w takiej sytuacji mikrorachunek podatkowy nie ma zastosowania. W tym przypadku płatności dokonuje się na następujący numer konta: 84 1010 1010 0165 9315 1697 8000.


Jak sprawdzić numer mikrorachunku podatkowego?

Numer mikrorachunku podatkowego można uzyskać poprzez wizytę w urzędzie skarbowym, gdzie pracownik udzieli niezbędnych informacji, lub wygenerować go samodzielnie poprzez oficjalną stronę Ministerstwa Finansów.

W przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niezarejestrowanych jako podatnik VAT, należy podać numer PESEL. Natomiast osoby prowadzące działalność gospodarczą jako podatnicy VAT lub płatnicy podatków, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, powinny użyć numeru NIP.

Gdy osoba nie posiada numeru NIP ani PESEL, lecz jest podatnikiem w Polsce, powinna mieć identyfikator podatkowy. Jeśli oczekuje na przyznanie numeru identyfikacyjnego, może bezpiecznie dokonać wpłaty na mikrorachunek podatkowy odpowiedniego urzędu skarbowego, zgodnie z informacjami dostępnymi w ogłoszeniu dotyczącym rachunków bankowych urzędów skarbowych. Podczas dokonywania przelewu konieczne jest użycie numeru dokumentu tożsamości, na przykład paszportu lub dowodu osobistego. To umożliwi urzędowi skarbowemu dokładne zidentyfikowanie płatnika i prawidłowe rozliczenie wpłaty.

Generowanie mikrorachunku jest niezwykłe łatwe i dostępne bezpłatnie o każdej porze. Co więcej, numer nie ulega zmianom, nawet jeśli nastąpią modyfikacje w miejscu zamieszkania, urzędzie skarbowym lub nazwisku.


Jak wygląda numer mikrorachunku podatkowego?

Mikrorachunek podatkowy jest tworzony z sekwencji 26 znaków:

LK 1010 0071 222Y XXXX XXXX XXXX

  • LK oznacza liczbę kontrolną,
  • wartość 10100071 jest niezmienna dla każdego mikrorachunku podatkowego i wskazuje na numer rozliczeniowy w Narodowym Banku Polskim (NBP),
  • wartość 222 jest stała dla każdego mikrorachunku podatkowego i określa numer uzupełniający w NBP,
  • Y przyjmuje wartość 1, gdy wykorzystywany jest numer PESEL lub 2, gdy stosowany jest numer NIP,
  • po symbolu Y następuje wprowadzenie numeru PESEL lub NIP,
  • kolejne pozycje w sekwencji są wypełnione zerami, aby osiągnąć łączną długość 26 znaków.

Jak dokonać wpłaty na mikrorachunek podatkowy?

Dokonując wpłaty podatku za pośrednictwem bankowości internetowej, należy wybrać opcję „przelew podatkowy” i podać niezbędne informacje, takie jak:

  • numer mikrorachunku,
  • kwotę podatku do zapłaty,
  • okres za jaki dokonywana jest wpłata (miesiąc, kwartał, rok),
  • symbol formularza płatności, np. PIT-37.

Poprawne opisanie płatności zapobiegnie konieczności składania wyjaśnień do urzędu.


Co robić w sytuacji wykonania przelewu na niepoprawny numer mikrorachunku podatkowego?

W przypadku błędu związanego z dokonaniem płatności na niewłaściwy numer mikrorachunku podatkowego, istnieją procedury umożliwiające skorygowanie sytuacji. Jeżeli podatnik sam zorientuje się, że wpłacił kwotę na niewłaściwy rachunek to może samodzielnie udać się do odpowiedniego urzędu skarbowego z potwierdzeniem przelewu i wyjaśnić sytuację. Gdy podatnik nie zdaje sobie sprawy, że dokonał wpłaty na niewłaściwy rachunek to pracownik urzędu skarbowego osobiście skontaktuje się z podatnikiem w celu wyjaśnienia.

W obu przypadkach nie powinny wynikać z tego tytułu negatywne konsekwencje, warto jednak zawsze sprawdzać poprawność wprowadzanych danych, aby uniknąć niepotrzebnych komplikacji.


Mikrorachunek podatkowy dla e-commerce – podsumowanie

Podsumowując, mikrorachunek podatkowy stanowi istotne narzędzie dla osób fizycznych oraz przedsiębiorców, również tych działających w branży e-commerce. Ułatwia on proces opłacania podatków poprzez indywidualne konto przeznaczone wyłącznie do tego celu. Dzięki niemu można składać wpłaty na konto urzędu skarbowego w bardziej usystematyzowany sposób, co minimalizuje ryzyko popełnienia błędów i ułatwia prawidłowe rozliczenie podatkowe. Mikrorachunek podatkowy wspiera przedsiębiorców w prowadzeniu działalności gospodarczej zapewniając im większą przejrzystość i bezpieczeństwo w obszarze podatkowym. Niemniej jednak, nie zastępuje on osobnych kont, które są wymagane do dokonywania wpłat w ramach procedury VAT OSS oraz do regulowania podatku VAT należnego w innym kraju Unii Europejskiej. Te osobne konta są szczególnie istotne dla branży e-commerce oraz eksporterów.

Jeżeli prowadzisz działalność e-commerce i potrzebujesz pomocy w kwestii rozliczania podatków, warto, żebyś skorzystał z profesjonalnego biura rachunkowego, które – w ramach księgowości e-commerce – przeprowadzi Cię przez te procesy oraz pomoże w innych aspektach związanych z podatkiem VAT, w tym rejestracji, rozliczeń czy składania deklaracji VAT, VAT EU czy procedury VAT OSS.

W przypadku rozliczania podatku VAT oraz księgowości dla e-commerce w naszym biurze rachunkowym, możemy m.in. przeanalizować obowiązek stosowania zagranicznych stawek VAT w Twoim biznesie e-commerce, wybrać najlepsze rozwiązanie, pomóc w procesie rejestracji dla potrzeb VAT OSS, rozliczać VAT polski i zagraniczny, wypełniać i składać miesięczne, kwartalne lub roczne deklaracje oraz przygotować podsumowania deklaracji VAT, wreszcie rozliczać zwroty z VAT. Sprawdzimy także, czy możesz skorzystać ze zwolnień z podatku VAT i VAT-EU oraz jaki model będzie najbardziej odpowiedni dla Twojej działalności.


Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące rozliczenia podatku VAT w branży e-commerce, w tym pakietu VAT e-commerce i naszej księgowości e-commerce, zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami: kontakt – amavat®.

Zespół amavat®

gonito

Autorem artykułu jest zespół getsix®

getsix® specjalizuje się w dostarczaniu kompleksowych usług księgowych, rachunkowych oraz kadrowo-płacowych, dedykowanych zagranicznym inwestorom oraz średnim i dużym przedsiębiorstwom w Polsce. Firma wspiera swoich klientów w skutecznym zarządzaniu finansami i administracją, umożliwiając im osiąganie sukcesów na polskim rynku.

Zadaj pytanie »
Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub amavat® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną amavat® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Potrzebują Państwo pomocy?

Mogą Państwo porozmawiać z Customer Relations Consultant dla sprzedawców internetowych. Nasz ekspert postara się szybko odpowiedzieć.

Iza
Iza
Business Development Manager

enpl

Tel. kom.: +48 532 566 957
Kontakt: Wyślij e-mail

Iza
Michał
Sales Specialist

endepl

Tel. kom.: +48 539 065 306
Kontakt: Wyślij e-mail

Archiwum

Webinary i szkolenia