Baza wiedzy: Księgowość e-commerce i VAT Compliance

Skuteczna sprzedaż na Amazon bez FBA: szanse i możliwości

Skuteczna sprzedaż na Amazon bez FBA: szanse i możliwości

/
Data17 paź 2024
/
Kategoria

Czy kiedykolwiek rozważałeś sprzedaż na Amazon bez FBA? Rozwiązanie to jest jak najbardziej wykonalne i może stanowić realną opcję dla wielu sprzedawców. Główną zaletą jest bowiem większa kontrola nad procesem realizacji zamówień i bezpośrednia interakcja z klientem. Należy jednak bardzo ostrożnie zarządzać stanami magazynowymi, wysyłką oraz obsługą klienta.

Przed podjęciem decyzji, czy sprzedawać na Amazon bez FBA, bardzo ważne jest, aby dobrze zrozumieć opcje dostępne na platformie. Amazon oferuje dwa podstawowe modele realizacji: FBA i FBM.


Czym jest Amazon FBA i z jakimi wiążę się kosztami?

FBA (ang. Fulfillment by Amazon) to rozwiązanie, w ramach którego sprzedawca wysyła produkty do jednego z robotycznych centrów logistycznych Amazon i powierza mu obsługę zamówień.

W modelu FBA to Amazon jest odpowiedzialny za składowanie, pakowanie oraz wysyłkę towaru, a także za obsługę klienta. Sprzedawca zyskuje pewność, że wszystkie wiadomości od kupujących zostaną obsłużone na czas. Błyskawiczna realizacja zamówień, które są obsługiwane 24/7 to kolejna zaleta modelu FBA. Dzięki niej przedsiębiorca nie musi zwiększać sił przerobowych wewnątrz firmy. Ewentualne zwroty również zostaną przetworzone bez udziału sprzedawcy – zajmie się tym zespół Amazon.

Fulfillment by Amazon wiąże się z dwoma rodzajami opłat. Opłaty standardowe obejmują:

  • koszty magazynowania,
  • koszty wysyłki.

Centrum realizacji zamówień Amazon ma jednak o wiele szerszą ofertę i proponuje sprzedawcom długoterminowe przechowywanie towaru czy min utylizację zapasów. Wysokość opłat zależy min. od kraju dystrybucji.


Czym jest Amazon FBM?

FBM (ang. Fulfilment by Merchant) to system, w którym sprzedawca ponosi pełną odpowiedzialność za magazynowanie, pakowanie, wysyłkę i zwroty towarów. Od modelu FBA odróżnia go również fakt, iż obsługą klienta musi zająć się sprzedawca.

Rozwiązanie FBM jest odpowiednie dla początkujących sellerów, których portfolio produktowe nie jest jeszcze sprawdzone i mają wątpliwość, czy zostaną dobrze przyjęte przez klientów Amazon.


Rozważania dotyczące sprzedaży na Amazon bez FBA

Według danych w raporcie Amazon Seller Report 2022 autorstwa SellerApp, wynika, że zdecydowana większość, bo aż 71% sprzedawców Amazon korzysta z modelu FBA, a 19% wybrało rozwiązanie łączone. Jest jednak odsetek sprzedawców, którzy zdecydowali się na sprzedaż bez udziału magazynów Amazona.


Jak rozpocząć sprzedaż na Amazon bez FBA?

Zacznij od utworzenia konta sprzedawcy i konfiguracji listy produktów FBM.

  • Załóż konto sprzedawcy Amazon: na stronie Amazon Seller Central kliknij „Zarejestruj się”, a następnie przechodząc przez kolejne kroki uzupełnij informacje, takie jak nazwa firmy, adres, dane kontaktowe i dane konta bankowego. Pamiętaj, aby podczas rejestracji wybrać opcję Fulfillment by Merchant.
  • Potwierdź swoją tożsamość: Amazon poprosi Cię o dostarczenie dokumentów potwierdzających dane Twojej firmy, dane adresowe oraz dane bankowe.
  • Skonfiguruj profil sprzedawcy: kolejnym krokiem jest konfiguracja profilu sprzedawcy, podczas której należy określić zasady zwrotów, opcje wysyłki i dane kontaktowe obsługi klienta. Warto zadbać o podwójną weryfikację wprowadzonych danych.
  • Dodaj listę produktów: w panelu Amazon Seller Central możesz wyszukiwać istniejące listy produktów lub tworzyć nowe – w tym celu przejdź do zakładki „Zapasy” i kliknij „Dodaj produkt”. Uzupełnij j szczegółowe informacje o swoich produktach, w tym tytuł, opis, zdjęcia, cenę i inne istotne informacje.
  • Wybierz FBM jako domyślny model: pamiętaj, aby tworząc lub edytując listy produktów, wybrać FBM jako metodę realizacji. Oznacza to, że zajmiesz się przechowywaniem, pakowaniem i wysyłką produktów.
  • Wprowadź ustawienia wysyłki: określ metody wysyłki, stawki i regiony, które będziesz obsługiwać. Możesz skorzystać z szablonów wysyłkowych Amazon, aby uprościć ten proces i zapewnić spójność swoich ofert.

Kalkulacja kosztów i rentowności sprzedaży na Amazon bez FBA

Przed podjęciem decyzji o sprzedaży na Amazon bez FBA, ważne jest, aby mieć świadomość kosztów z tym związanych i ocenić potencjalną rentowność. Kluczowe czynniki, które należy wziąć pod uwagę:

  • koszty zakupu lub wytworzenia produktów, w tym wszelkie materiały na opakowania;
  • koszty wysyłki, które uzależnione są od rozmiaru i wagi produktów, a także adresów docelowych;
  • koszty utrzymania magazynów;
  • koszty kompletowania, pakowania i wysyłki zamówień;
  • opłaty Amazon – chociaż nie będziesz kosztów FBA, Amazon pobiera różne inne opłaty za sprzedaż na swojej platformie;
  • wysokość sprzedaży – przeanalizuj prognozy sprzedaży, aby oszacować potencjalne przychody i określić, czy rentowność przewyższa koszty.

Kalkulacja tych kosztów pozwoli ocenić Ci potencjalną rentowność sprzedaży, co z kolei umożliwi podjęcie świadomej decyzji, czy sprzedaż na Amazonie bez FBA jest opłacalna dla Twojego biznesu.


Sprzedaż bez FBA – o czym należy pamiętać

Samodzielne zarządzanie logistyką na Amazon wiąże się z szeregiem działań, o których należy pamiętać. Poniżej przedstawiamy obszary, na które każdy sprzedawca powinien zwrócić szczególną uwagę:

  • Polityka cenowa – zrób research i przeanalizuj ceny na rynku, aby ustalić konkurencyjne ceny swoich artykułów.
  • Listingi – upewnij się, że zdjęcia i opisy są dokładne i zawierają wszystkie niezbędne klientowi do podjęcia decyzji informacje. Optymalizuj swoje listy produktów za pomocą odpowiednich słów kluczowych, wyraźnych tytułów i wypunktowań, aby poprawić rankingi wyszukiwania i widoczność na platformie.
  • Wysyłka – wysyłaj zamówienia na czas i udostępniaj klientom informacje o śledzeniu. Szybka i niezawodna dostawa zwiększa zadowolenie klienta.
  • Obsługa klienta – reaguj na zapytania klientów i szybko rozwiązuj wszelkie problemy. Pozytywne recenzje i zadowoleni klienci mogą przełożyć się na wzrost sprzedaży, dlatego regularnie monitoruj opinie i recenzje sprzedanych produktów.
  • Magazyn – efektywne zarządzanie zapasami pozwoli uniknąć nadmiernej sprzedaży lub braków magazynowych. Wykorzystaj narzędzia lub oprogramowania do zarządzania zapasami, aby usprawnić swoje procesy.
  • Opakowania – korzystaj z jakościowych materiałów i zawsze upewnij się, że produkty są odpowiednio zabezpieczone podczas wysyłki.
  • Reklama – korzystaj z opcji reklamowych, jakie oferuje Amazon, aby zwiększyć widoczność produktów i ruch w swoich ofertach.
  • Technologia – skorzystaj z oprogramowania i narzędzi zintegrowanych z Amazon, aby zautomatyzować niektóre partie procesu realizacji zamówień.

Podsumowanie

Przed wyborem modelu logistycznego dla Twojego przedsiębiorstwa i podjęciem decyzji, czy sprzedawać na Amazon bez FBA, należy rozważyć wszystkie zalety i wady, ocenić koszty i rentowność oraz alternatywne opcje realizacji. Odpowiednia strategia i wdrożenie najlepszych praktyk, pozwoli z powodzeniem prowadzić sprzedaż na Amazon bez FBA i osiągać założone cele sprzedażowe.

gonito

Autorem artykułu jest Gonito - Marketplace Navigator

Gonito to zespół ekspertów z branży e-commerce, który wspiera w obsłudze i skalowaniu sprzedaży na światowych marketplace’ach w 9 językach na 20 rynkach przez 365 dni w roku.

Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub amavat® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną amavat® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Potrzebują Państwo pomocy?

Mogą Państwo porozmawiać z Customer Relations Consultant dla sprzedawców internetowych. Nasz ekspert postara się szybko odpowiedzieć.

Iza
Iza
Business Development Manager

enpl

Tel. kom.: +48 532 566 957
Kontakt: Wyślij e-mail

Iza
Michał
Sales Specialist

endepl

Tel. kom.: +48 539 065 306
Kontakt: Wyślij e-mail

Archiwum

Webinary i szkolenia